Măsurile de securitate care sunt luate împotriva riscurilor pe aeroporturi
Verificările de securitate, care vizează călătorii, și îmbunătățirea acestora împreună cu măsurile apărare împotriva amenințărilor interne sunt importante pentru securitatea pe aeroporturi.
O prioritate importantă pentru aeroporturi este garantarea că au cele mai eficiente măsuri de securitate. Având în vedere că se așteptă ca numărul de pasageri să se dubleze până în 2035, liniile aeriene și autoritățile de reglementare din domeniu caută din ce în ce mai mult modalități de extindere a numărului de pasageri suportați prin asigurarea unor experiențe de călătorie fără probleme și eficiență operațională în timp ce securitatea este o prioritate, scrie airport-business.com.
Peste 150 de aeroporturi au implementat deja o formă sau alta de identificare biometrică, iar numărul lor continuă să crească. „Ceea ce este și mai interesant este că multe aeroporturi sunt în mijlocul transformării digitale cu securitatea fiind cea mai importantă zonă de interes din programul lor”, spune Cameron Mann, Global Market Director în domeniul aviației, la Smiths Detection.
Conform Smiths Detection, a venit timpul pentru ca industria să aducă securitatea la un nivel la care aduce împreună biometria, tehnologiile de scanare și inteligența artificială pentru a livra scanări pe bază de riscuri. Scanările pe bază de riscuri reprezintă o evaluare a informațiilor care permite realizarea de scanări îmbunătățite pentru cei care reprezintă un risc mai mare pentru securitate și o călătorie mai lină pentru acei pasageri care reprezintă un risc redus pentru securitate.
Într-adevăr, scanările pe baza riscurilor sunt un subiect de discuție în cadrul industriei aviatice de ceva ani. Spre exemplu, Transportation Security Administration (TSA) din SUA abordează scanările pe baza riscurilor prin intermediul Pre-Check, un program care grăbește procesul de scanare în aeroporturi. Un pasager care s-a calificat pentru Pre-Check are parte de o scanare rapidă la punctul de verificare. Pasagerii care sunt percepuți drept un risc mai mare sunt supuși unor nivele mai avansate de verificare.
Rezultatul ideal ar fi ca autoritățile de reglementare să poată să se asigure că operatorii de securitate petrec mai mult timp cu călătorii despre care au mai puține informații sau reprezintă un risc crescut și oferă cea mai bună experiență pentru cei despre care se cunosc cele mai multe informații și reprezintă un risc scăzut pentru securitate.
Airports Council International (ACI) a publicat recent un nou manual menit să ajute aeroporturile să reducă riscurile asociate cu așa numitele „amenințări interne” – personalul aeroportului care face abuz de poziția sa pentru a comite atacuri teroriste sau alte infracțiuni. Nathalie Herbelles, co-autorul manualului este și director de securitate și promovare în cadrul ACI, scrie airport-technology.com.
Din fericire, atacurile asupra aeroporturilor și aeronavelor sunt încă foarte rare. Dar se întâmplă și uneori ele sunt ajutate de personal al aeroportului care are acces la elemente sau informații importante legate de siguranță.
Evenimentele din trecut arată că „amenințările interne”, cum este cunoscut acest tip de risc, sunt persistente și evoluează în timp. Nu includ doar potențiala lansare a unui atac terorist, dar și neglijență financiară, spionaj, infracțiuni cibernetice și de altă natură. În mod asemănător, nu doar persoane rău intenționate care șantajează sau exploatează personalul sau angajați care încep să aibă intenții rele ar putea facilita sau lansa un astfel de atac, ci și oameni care caută să se lucreze pe aeroport pentru a comite infracțiuni.
Vectorul amenințărilor este unul complex conform manualului lansat în de ACI la conferința mondială anuală din regiunea Asia-Pacific care s-a desfășurat în aprilie.
Nathalie Herbelles spune că ACI a decis să publice acest manual despre amenințările interne deoarece au existat câteva incidente de acest fel în ultimii ani. Conform lui Herbelles, care face referire la două zboruri afectate în 2016, se pare că ambele incidente au legătură cu o persoană din interior care a ajutat la comiterea atacului sau a adus substanțe explozibile la bordul aeronavei.
Nathalie Herbelles spune că operatorii de pe aeroporturi pot face multe pentru a reduce amenințările, dar nu există nicio măsură auto suficientă, fiind nevoie de mai multe.