Recuperarea banilor furati in timpul fraudelor online
Recuperarea banilor furaţi în timpul fraudelor online. Studiu îngrijorător realizat de experţii în securitate de la Kaspersky.
Potrivit studiului global Kaspersky Consumer Security Risks, realizat de către B2B International şi Kaspersky Lab în vara acestui an, 41% dintre utilizatorii care şi-au pierdut banii ca urmare a fraudelor online nu au primit nici măcar un ban înapoi.
Teoretic vorbind, chiar dacă scammer-ii reuşesc să fure bani dintr-un cont de e-banking sau e-payment, sumele pot fi returnate de către bancă sau ca rezultat al demersurilor legale. Cu toate acestea, studiul B2B International a relevat că succesul este departe de a fi garantat. Numai 45% dintre utilizatorii care au fost victime ale fraudelor online şi-au primit toţi banii înapoi. Alţi 14% au recuperat o parte a banilor furaţi, dar restul de 41% nu au primit nimic.
Ţinând cont de plângerile a 33% dintre victime, banii reprezintă posesiunea cel mai greu de recuperat în cazul furturilor care au loc în timpul operaţiunilor de e-payment. În 17% dintre cazuri banii au dispărut în timpul sesiunilor de e-banking, în timp ce 13% dintre victime erau clienţi ai magazinelor online. Băncile şi magazinele online returnează banii clienţilor în proporţie mai mare decât sistemele de e-payment – în general numai 12% dintre clienţii online au fost despăgubiţi integral pentru pierderile care au avut loc din cauza unor atacuri malware, iar pentru clienţii băncilor acest procent ajunge la 15%. Unul din zece respondenţi au fost destul de norocoşi încât să îşi primească toţi banii înapoi. Mulţi dintre cei care şi-au pierdut banii – 6% dintre magazinele online, 4% dintre clienţii de online banking şi 4% dintre utilizatorii sistemelor de e-payment – au raportat pierderi de bani nerecuperate.
În acelaşi timp, mulţi utilizatori sunt încrezători că tranzacţiile lor sunt protejate de către furnizorii acestor servicii. Rezultatele studiului B2B International au arătat că 45% dintre respondenţi consideră că banca este responsabilă de returnarea banilor pierduţi în timpul operaţiunilor online şi 42% dintre cei intervievaţi consideră că banca ar trebui să ofere instrumente gratuite de securitate pentru a proteja transferurile de bani.
Astfel, se creează „o furtună perfectă” – infractorii cibernetici simt că pot face profit şi îşi intensifică eforturile de a fura banii de la utilizatori, în vreme ce aceştia deleagă mare marte din măsurile de protecţie băncilor, serviciilor de e-payment şi magazinelor online. Însă acestea nu pot sau nu vor tot timpul să ofere nivelul necesar de protecţie, fie din motive tehnice, fie din alte motive. Astfel, atacurile care vizează tranzacţiile financiare sunt şi mai atractive pentru infractorii cibernetici. Din fericire, există o metodă sigură de ameliora această situaţie.
O soluţie avansată de protecţie reprezintă metoda perfectă de a creşte nivelul de securitate a tranzacţiilor online. Totuşi, atunci când un atac cibernetic vizează direct banii, este posibil ca protecţia „universală” oferită de către majoritatea produselor din clasa produselor de securitate pe internet să nu fie de ajuns. Pentru a maximiza profiturile în urma atacurilor care îşi ating ţinta, infractorii cibernetici sunt dispuşi să investească în instrumentele malware dedicate şi sofisticate pe care soluţiile antivirus le detectează foarte greu. De exemplu, ei cumpără vulnerabilităţile din aplicaţiile legitime, creează copii exacte ale site-urilor băncilor etc.