Accesul la datele din retelele cibernetice, numai cu mandat de la judecator
Accesul instituțiilor abiltate la datele de conținut din infrastructurile ciberetice va fi posibil doar prin decizie emisă de judecător, potrivit unui nou proiect de lege al Ministerului pentru Societatea Informațională privind securitatea cibernetică.
Proiectul a fost revizuit pentru că, în ianuarie 2015, Curtea Constituțională a declarat neconstituționale prevederi care ar fi permis Serviciului Român de Informații și altor instituții ale statului să acceseze datele clienților fără mandat judecătoresc, ceea ce ar fi lăsat posibilitatea unor abuzuri din partea autorităților scrie profit.ro.
Inițiatorii proiectului de lege afirmă, în expunerea de motive, că adoptarea legii privind securitatea cibernetică în forma propusă va contribui la asigurarea protejării în spațiul cibernetic a dreptului cetățenilor la viața intimă, familială și privată, în special a datelor cu caracter personal gestionate de către deținătorii de infrastructuri cibernetice.
De asemenea, proiectul de act normativ prevede, ca garanție a respectării drepturilor și libertăților persoanei, că accesul la datele de conținut din infrastructurile cibernetice ale deținătorilor prevăzuți de lege se va realiza în baza unei decizii emise de un judecător, în condițiile legii.
“Totodată, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său prin aplicarea acestei legi poate contesta măsurile dispuse de autoritatea de control”, se mai arată în expunerea de motive.
Actul normativ definește deținătorii de infrastructuri cibernetice ca fiind autoritățile și instituțiile publice, persoanele juridice deținătoare de infrastructuri cibernetice care susțin servicii publice sau de interes public, ori servicii ale societății informaționale, a căror afectare aduce atingere securității naționale sau prejudicii grave statului ori populației.
De asemenea, deținătorii de infrastructuri cibernetice sunt și persoanele juridice care prelucrează date cu caracter personal, furnizorii de rețele publice de comunicații electronice, furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului, de servicii de găzduire internet și de servicii de securitate cibernetică.
Potrivit proiectului de lege, furnizorii de servicii de găzduire internet care desfășoară activități pe teritoriul României au obligația să acorde sprijin autorităților competente, respectiv organelor de urmărire penală, pentru punerea în aplicare, potrivit legii, a oricărui act de autorizare a restrângerii temporare a exercițiului drepturilor și libertăților persoanelor, emis de judecător.
De asemenea, furnizorii de servicii de găzduire internet au obligația de a înregistra și stoca date de jurnalizare a activităților din sistemele informatice deținute care fac obiectul actului de autorizare, pe toată perioada de valabilitate a acestuia.
Persoanele care sunt chemate să acorde sprijin tehnic la punerea în executare a actelor de autorizare, precum și persoanele care iau cunoștință despre acestea au obligația să păstreze secretul operațiunii efectuate, sub sancțiunea legii penale, se menționează în proiectul de act normativ.
“În situația neadoptării prezentului act normativ, estimăm că România nu-și va putea armoniza demersurile pe dimensiunea securității cibernetice cu cele ale partenerilor săi din UE și NATO, demesuri necesare unei abordări coerente și eficiente a provocărilor și oportunităților spațiului cibernetic”, se arată în expunerea de motive a propunerii legislative.
Coordonarea activităților de realizare a securității cibernetice este asigurată, la nivel operațional, în cadrul SNSC, de Consiliul Operativ de Securitate Cibernetică (COSC). Ministerului pentru Societatea Informațională (MSI) va fi autoritatea de reglementare și control al implementării măsurilor referitoare la asigurarea securității cibernetice.
De asemenea, și alte instituții vor avea atribuții în realizarea securității ciberetice, respectiv Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică și Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Proiectul de lege propune și auditul de securitate cibernetică, activitate prin care se va realiza o evaluare sistematică a tuturor politicilor, procedurilor și măsurilor de protecție aplicate la nivelul unei infrastructuri cibernetice.
Furnizorii de servicii de securitate care realizează audit de securitate pentru infrastructuri cibernetice de interes național (ICIN) vor avea obligația de a se înregistra la MSI.
Proiectul de lege mai prevede și înființarea Sistemului Național de Alertă Cibernetică (SNAC).
Documentul precizează că, în lipsa acestei legi, statul nu va dispune de pârghiile necesare diminuării vulnerabilităților de securitate cibernetică și asigurării apărării cibernetice, în scopul reducerii la un nivel acceptabil a riscurilor la adresa infrastructurilor cibernetice.
“Prezentul proiect a fost întocmit cu luarea în considerare a criticilor aduse prin Decizia 17/2015 a Curții Constituționale (CC) asupra obiecției de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind securitatea cibernetică a României”, se arată în expunerea de motive.