11 semne care arata ca sunteti victima unui hacker
În mediul cibernetic de azi, software-ul antivirus oferă foarte puțină protecție. Iată o listă cu 11 semne că ați fost victima unui hacker.
Nr. 1: Mesaje false ale antivirusului
Prin exploatarea software-ului neactualizat, precum Java Runtime Environment sau un produs Adobe, mesajele false antivirus susțin că realizează o scanare a sistemului, după care redirecționează utilizatorul către o pagină cu produse antivirus, scrie CSO Online.
Pe aceste site-uri sunt cerute informații financiare și alte date. Această metodă face foarte multe victime, iar hackerii obțin controlul asupra cardului de credit sau informațiilor de banking.
În momentul în care observați un asemenea mesaj, stingeți imediat calculatorul. Accesați-l în Safe Mode, No Networking și încercați să dezinstalați noul software instalat. De asemenea, încercați să readuceți sistemul la starea de dinaintea exploatării, urmată de o scanare completă antivirus.
Nr. 2: Toolbar-uri nedorite în browser
Apariția mai multor toolbar-uri înseamnă că cineva vă exploatează informațiile. Înlăturați orice toolbar pe care nu l-ați dorit și resetați browser-ul la setările default. Dacă această procedură nu funcționează, folosiți aceeași metodă ca la semnul nr. 1. De asemenea, citiți acordul de licențiere al toolbar-ului. Instalarea acestora este menționată în acorduri, deseori necitite de oameni.
Nr. 3. Căutări pe Internet redirecționate
Mulți hackeri obțin bani în urma redirecționării utilizatorilor pe diferite site-uri și sunt plătiți în urma accesărilor acestora. Puteți detecta acest tip de malware prin căutarea unor termeni comuni pe motoare de căutare și să vedeți dacă apar aceleași site-uri în rezultate.
Majoritatea redirecționărilor din prezent sunt foarte bine ascunse de utilizatori, iar rezultatele false nu sunt detectate de către aceștia. În general, dacă aveți instalate toolbar-uri false, sunteți și redirecționat.
Pentru a înlătura acest malware, folosiți aceleași proceduri descrise la primele două semne.
Nr. 4: Pop-uri aleatorii frecvente
Atunci când primiți pop-uri aleatorii de la site-uri care nu le generează în mod normal, sistemul dumneavoastră a fost compromis. Puteți scăpa de acestea prin aceleași proceduri ca la semnele anterioare.
Nr. 5: Prietenii dumneavoastră primesc email-uri false de pe contul personal
Dacă mai multe persoane vă spun că primesc email-uri false din partea dumneavoastră, efectuați o scanare antivirus a computerului, urmat de dezinstalarea programelor și toolbar-urilor nedorite.
Nr. 6: Parolele online vi se schimbă subit
Dacă mai multe parole online vi se schimbă subit, înseamnă că ați fost victima unui hacker sau că serviciul online a fost spart. Schimbarea este rezultatul accesării unui email phish de către victimă, primit de la serviciul care schimbă parolele. Hacker-ul primește datele de autentificare, schimbă parola și folosește serviciul pentru a fura bani de la victimă sau prietenii victimei (în timp ce pretinde că este victima).
Dacă escrocheria este împrăștiată și multe cunoștințe au fost contactate, anunțați-vă toți prietenii despre contul compromis. De asemenea, contactați serviciul online pentru a raporta compromiterea contului. Majoritatea serviciilor online sunt obișnuite cu acest tip de breșe și vă pot oferi controlul asupra contului în câteva minute.
Nr. 7: Instalări de software neașteptate
Instalarea software-urilor nedorite reprezintă un semn major al compromiterii sistemului dumneavoastră. De multe ori, acestea sunt instalate prin intermediul unor programe licențiate, așa că este necesar să citiți acordul de licențiere.
Există foarte multe programe gratuite care vă arată toate software-urile instalate și vă permite să le dezactivați. Dacă aveți dificultăți în a vă da seama care programe sunt legitime, dezactivați programul și restartați calculatorul. Dacă sistemul nu mai funcționează corespunzător, reactivați programul respectiv.
Nr. 8: Mouse pointer-ul se mișcă și alege programe în care să intre
Dacă se întâmplă acest lucru, sunteți victima unei breșe de securitate. Mouse pointer-ele se mișcă deseori aleatoriu, din cauza unor probleme hardware. Însă dacă mișcarea acestora constă în alegerea unor programe pentru rulare, este implicată activitatea unui hacker.
În situația în care vi se întâmplă acest lucru, observați ce dorește hacker-ul de la dumneavoastră. Nu îl lăsați să vă jefuiască, însă observați ce dorește să compromită. Faceți mai multe poze, stingeți calculatorul și deconectați-l de la rețea. Solicitați ajutorul profesioniștilor.
Nr. 9: Software-ul antimalware și Task Manager sunt dezactivate și nu pot fi restartate
Dacă observați că software-ul antimalware este dezactivat, cel mai probabil vă sunt exploatate informațiile, mai ales dacă încercați să porniți Task Manager și nu apare.
Este necesar să efectuați o restaurare completă a sistemului. Puteți efectua și o reinstalare a programelor antimalware, lucrând în SafeMode, prin metodele prezentate mai sus.
Nr. 10: Lipsesc bani din contul bancar
Infractorii cibernetici transferă toți banii în conturi străine. De obicei, încep prin a vă compromite computerul sau prin a vă redirecționa către un phish fals, care seamănă cu o pagină a băncii la care sunteți client. Aceștia intră în contul bancar, schimbă informațiile de contact și transferă sume mari de bani în conturile lor.
În majoritatea cazurilor, instituțiile financiare vă redau suma pierdută, mai ales dacă pot opri tranzacția înainte ca daunele să fie produse. Totuși, au existat multe cazuri în care s-a argumentat că este responsabilitatea clientului să nu aibă contul spart și rămâne la latitudinea instituțiilor dacă vor restitui suma.
Dacă doriți să preveniți aceste lucruri, activați alerta de tranzacții care vă notifică atunci când are loc ceva neobișnuit. Multe instituții financiare vă permit să puneți o limită asupra tranzacțiilor, iar dacă aceasta este depășită sau trimisă într-o țară străină, veți fi avertizat. Totuși, infractorii resetează alertele și informațiile de contact înainte să vă fure banii. Asigurați-vă că instituția financiară la care sunteți client vă alertează atunci când informațiile de contact sunt schimbate.
Nr. 11: Primiți apeluri din partea magazinelor despre neplata unor produse livrate
În acest caz, hackerii v-au compromis un cont și au făcut o tranzacție pe care au livrat-o în altă parte decât domiciliul dumneavoastră. Deseori, infractorii comandă foarte multă marfă în același timp, făcând să pară că există destule fonduri la început, însă pe parcursul tranzacțiilor, veți rămâne cu fonduri insuficiente.
Dacă se întâmplă acest lucru, schimbați-vă toate datele de autentificare, anunțati autoritățile și monitorizați-vă finanțele. Ar putea dura luni să clarificați situația tranzacțiilor făcute în numele dumneavoastră, dar puteți să reparați aproape sau chiar toate daunele.