PSS: Cum va afecta firmele de securitate plata defalcată a TVA
Decizia Guvernului de miercuri, 30 august 2017 privind instituirea plăţii defalcate a TVA, nemulțumește profund și va afecta grav sectorul firmelor de securitate, se arată într-un comunicat al Patronatului Serviciilor de Securitate.
Decizia Guvernului de miercuri, 30 august 2017 privind instituirea plăţii defalcate a TVA, nemulțumește profund și va afecta grav sectorul firmelor de securitate, sens în care, prin prezentul comunicat Patronatul Serviciilor de Securitate își arată dezacordul total față de această nouă decizie luată fără a consulta și fără a ține cont de impactul și efectele catastrofale asupra mediului de afaceri privat.
Astfel, prin introducerea obligativității plăţii defalcate a TVA, începând cu 1 ianuarie 2018, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA având obligaţia de a deţine şi gestiona un cont de TVA pentru încasarea şi plata TVA, aferentă operaţiunilor taxabile (achiziţii de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări de servicii) ceea ce va genera cheltuilei de administrare și gestionare pentru toți agenții economici.
Totodată, instituţiile publice înregistrate în scopuri de TVA vor fi obligate, începând cu aceeaşi dată, să dețină un cont de TVA pentru încasarea taxei pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile realizate. În acest fel, se va realiza practic o decapitalizare a firmelor și punerea acestora în imposibilitatea de a gestiona resursele financiare în funcție de priorități, astfel că, o firmă de securitate care prestează servicii, conform contractelor actuale, timp de 30 de zile, va factura la începutul lunii următoare, așteptând să primească banii pentru prestația efectuată în următoarele 15-30 de zile, până la data de 25, firma va trebui să plătească din încasările realizate, salariile și impozitele aferente, numai că, firmele de stat, tot în urma unei decizii guvernamentale, vor plăti după data de 25 și astfel, agentul va încasa doar de la agenții privați până la data fatidică, aplicând noua decizie, 20% din încasări nu se vor mai afla la dispoziția firmei fiind plătiți direct în contul de TVA.
Ce credeți că se va întâmpla? Vor fi afectate grav plata salariilor și furnizorilor, rezultatul previzibil calitatea serviciilor va scădea, migrația forței de muncă, care deja afectează grav sectorul va crește și, cel mai probabil, închiderea/falimentarea multor societăți.
În ceea ce privește prevederea privind posibilitatea „transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular, doar cu aprobarea ANAF şi instituirea unui termen de maximum 3 zile lucrătoare în care se aprobă transferul de către ANAF”, această prevedere va duce la un blocaj fantastic, Guvernul neluând în calcul volumul uriaș de cereri pe care ANAF, nu le va putea gestiona și, inevitabil, sistemul se va bloca. Totodată, prevederile referitoare la eventualele greșeli cum ar fi „nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentand TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentand TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentand TVA” este evident că astfel de greșeli pot apărea iar amenzile sunt inevitabile.
În concluzie, atragem atenția Guvernului că astfel de decizii vor afecta grav și iremediabil mediul de afaceri, va genera dificultăți de cash-flow majore pentru contribuabilii onești și blocaje operaționale semnificative pentru toate părțile implicate. Nu în ultimul rând, prevederile acestui proiect de ordonanță, vin în contradicție cu Directiva 2006/112/CE a Consiliului Uniunii Europene din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată.