Potrivit inițiatorilor, schimbările sunt de natură să favorizeze mediul de afaceri în ceea ce priveşte impactul prin simplificarea costurilor administrative şi reducerea duratei de soluţionare a cererilor acestora. Propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt aşteptate pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro, în termen de 10 de zile. Textul intergral al proiectului de act normativ il puteti gasi atasat la finalul articolului.
Pe scurt, prin acest proiect de Hotărâre, Ministerul Afacerilor Interne își propune:
– îmbunătăţirea practicilor de evaluare a riscurilor, atât prin responsabilizarea evaluatorilor (în sensul culegerii în mod direct a datelor din obiective sau elaborării rapoartelor de evaluare şi tratare a riscurilor cu obiectivitate şi imparţialitate), cât şi prin introducerea unui standard al conţinutului rapoartelor (astfel încât să se consemneze valorile protejate şi vulnerabilităţile relevante precum şi măsurile concrete de minimizare a riscurilor asociate);
– simplificarea procedurilor de avizare a planurilor de pază pentru operatorii economici în cazul obiectivelor situate pe raza mai multor judeţe prin emiterea unui singur aviz, de unitatea de poliţie pe raza căreia figurează adresa obiectivului, după consultarea celorlalte unităţi de poliţie şi notificarea avizului acestora;
– simplificarea procedurii de reînnoire sau de obţinere a licenţei în sensul eliminării unor documente (certificate de cazier judiciar, certificat OSIM), corectarea unor prevederi mai puţin eficiente sau folosirea corespondenţei electronice pentru reducerea duratei de soluţionare şi a volumului actelor transportate;
– majorarea plafonului sumelor de bani ce pot fi transportate în regim intern de la 100.000 euro la 150.000 euro sau echivalent în lei; măsura va conduce la optimizarea costurilor necesare îndeplinirii cerinţelor legale, referitoare la amenajarea compartimentului de valori, dotarea cu sisteme de alarmare, comunicaţii şi GPS, angajarea de personal de pază şi la dotarea cu armament;
– aplicarea prevederilor actului normativ pentru toate automatele care încasează numerar, nu doar pentru cele de tranzacţii bancare;
– simplificarea modului de actualizare a planurilor de pază a transporturilor de valori;
– eliminarea obligaţiei de avizare a proiectelor pentru casieriile cu operaţiuni reduse sub 10.000 euro sau pentru depozitele cu valori sub acest plafon;
– limitarea obligaţiei de securizare a suprafeţelor vitrate doar la obiectivele cu zone de 3/5 expunere a valorilor;
– stabilirea sancţiunilor în cazul încălcării unor norme referitoare la controlul personalului, aplicarea procedurilor de lucru sau a regulamentelor de funcţionare a societăţilor specializate de pază şi protecţie.
Responsabilizarea evaluatorilor de risc
Potrivit Notei de Fundamentare a proiectului de modificare și completare a HG nr. 301/2012, măsurile de securitate fizică sunt adoptate pe baza evaluării realizate de evaluatori, însă insuficienţa reglementării actuale a modului de realizare a evaluării riscurilor generează stabilirea unor măsuri diferite de securitate fizică pentru situaţii similare.
Nu există o responsabilitate concretă în sarcina evaluatorilor astfel că aceştia pot omite unele valori de protejat sau anumite vulnerabilităţi relevante, tocmai pentru a nu rezulta necesitatea instituirii unor măsuri adecvate şi a investiţiilor aferente. Metodologia de efectuare a analizei este stabilită prin instrucţiuni ale ministrului afacerilor interne, potrivit art. 2 alin. (2) din Hotărârii Guvernului nr. 301/2012, însă neefectuarea acestei analize în concordanţă cu nivelul riscurilor şi vulnerabilităţilor asociate obiectivului, nu atrage responsabilitatea evaluatorilor, întrucât măsurile coercitive care ar putea responsabiliza evaluatorii şi îmbunătăţi procesul de evaluare a unităţilor nu sunt suficient reglementate.
Analiza se poate efectua în regim intern prin specialişti abilitaţi şi înscrişi în Registrul Naţional al Evaluatorilor de Securitate Fizică, ori prin contractare cu evaluatori externi. Realizarea analizelor în regim intern a evidenţiat necesitatea unei mai bune reglementări în ceea ce priveşte exercitarea profesiei în condiţii de obiectivitate, imparţialitate şi independenţă faţă de angajator, ca beneficiar al serviciului.
În consecinţă, evaluarea riscurilor la securitatea fizică din unităţile economice nu are eficienţa scontată, din cauza lipsei responsabilităţilor clare ce revin evaluatorilor, precum şi a insuficientei reglementări în necesarul de informaţii ce trebuie formalizat în rapoartele de evaluare. Astfel, se impune o standardizare a rapoartelor de evaluare pentru a conţine un minim de informaţii şi stabilirea unei responsabilităţi în sarcina evaluatorilor, respectiv sancţionarea contravenţională şi administrativă (prin dispunerea măsurilor de refacere a rapoartelor în cazul identificării unor erori ori omisiuni relevante).
Simplificarea procedurilor
De asemenea, potrivit Ministerului Afacerilor Interne, unităţile care erau funcţionale la data intrării în vigoare a actului normativ au avut termen de conformare cu privire la amenajarea unor ghişee speciale pentru protecţia împotriva agresiunii personalului care operează cu numerar; anumite amenajări însă (cum sunt staţiile de distribuţie a carburanţilor) nu au eficienţa scontată şi chiar pot împieta asupra activităţilor derulate pe timpul situaţiilor de urgenţă, ceea ce impune unele corecţii.
Avizarea planurilor de pază în cazul obiectivelor cu întindere pe mai multe unităţi administrative este dificilă şi generează multiplicarea activităţilor poliţiei la fiecare unitate, astfel că, este oportună o simplificare a demersurilor reprezentanţilor operatorilor economici prin avizarea documentelor de către o singură unitate de poliţie, cu consultarea prealabilă şi notificarea ulterioară a celorlalte unităţi.
Actualizarea planurilor de pază ale transporturilor de valori monetare necesită un volum ridicat de sarcini administrative din cauza modificărilor frecvente ale locurilor de încărcare/descărcare a numerarului şi a demersurilor către poliţie pentru comunicarea modificărilor şi avizarea acestora.
Având în vedere dotarea cu GPS a autovehiculelor şi monitorizarea permanentă a acestora, impuse de reglementare, rezultă că traseele pot fi uşor reconstituite în cazul producerii unor infracţiuni. Dotările şi măsurile de protecţie a personalului şi valorilor generează costuri ridicate pentru beneficiari, astfel că este justificată o modificare a cuantumurilor sumelor transportate.
În cadrul procesului de reînnoire a licenţelor de funcţionare, volumul documentaţiei transmise între unităţile teritoriale şi IGPR este foarte ridicat, ceea ce impune stabilirea unor reguli care să permită reducerea volumului de documente transmis. De asemenea, există posibilitatea aplicării unei simplificări a demersurilor administrative ale societăţilor, prin eliminarea unor acte din conţinutul dosarelor.
Textul actual impune obligaţii de implementare a cerinţelor minimale doar pentru Compania Naţională Poşta Română, însă furnizorii serviciilor poştale, derulează activităţi de depozitare şi transport valori, astfel este adecvată luarea unor măsuri şi de către aceştia.
Securizarea cu folie de protecţie a suprafeţelor vitrate nu se justifică în cazul obiectivelor cu program permanent ori atunci când există personal de pază sau sisteme electronice care sesizează spargerea acestora.
Ediția a V-a a Conferinței de analiză de risc va avea loc pe data de…
Roadshow-ul Power of Video, organizat de Milestone Systems, va demonstra diferite moduri în care conținutul…
La data de 18 decembrie., polițiștii de investigații criminale din cadrul Poliției municipiului Roman au…
Într-o lume cu abonamente la cu trafic de internet nelimitat, nu mai ai nevoie neapărat…
Cel mai recent film care continuă seria ”Star Wars” a atras atenţia atacatorilor chiar înainte…
Polițiștii ieșeni au identificat trei bărbați și o tânără, bănuiți de furturi din genți și…