Radu Niculescu, Director General ASSA ABLOY: Lipsa educatiei in domeniul securitatii se manifesta la toate nivelurile
Cititi mai jos un interviu realizat de Securityportal.ro cu Radu Niculesciu, Director General al ASSA ABLOY Romania.
1. Cum caracterizati piata de securitate din Romania?
Piata de securitate din Romania este aidoma societatii: foarte polarizata: elita companiilor de securitate ofera produse / solutii / servicii de cea mai buna calitate, comparabile cu cele din elita mondiala; in acelasi timp, un numar prea mare de companii ofera produse / servicii care nu fac cinste unei tari membre a UE. Aceasta categorie de companii profita din plin de vidul legislativ din domeniul securitatii, in special a celei mecanice. Un aspect interesant al pietei de securitate din Romania il reprezinta faptul ca exista companii care nu numai ca Integreaza Sisteme, dar fac si importuri si distributie si chiar mai mult decat decat atat.
2. Cum credeti ca va evolua piata pe termen mediu?
Anul 2010 a fost critic pentru piata de securitate din Romania, un an ce a triat companiile dar nu a generat modificari semnificative in abordare. In consecinta, consider ca, din punct de vedere al cifrei de afaceri, piata de securitate va continua sa fie aliniata nivelului cresterii economice nationale. Pe de alta parte, ASSA ABLOY inregistreaza o crestere semnificativa a numarului solicitarilor pentru produsele noastre de referinta – cum ar fi ABLOY CLIQ, produs premiat la IFSEC 2011. Speranta este ca, in perioada urmatoare, va creste interesul organelor legislative si de control in alinierea standaredelor de securitate la nivelul celor europene.
3. Care sunt principalele neajunsuri ale mediului de securitate din Romania (companii, legislatie, institutii relevante ale statului, scandaluri, management etc) si care credeti ca ar fi cateva solutii posibile?
In mod evident, fisura apare chiar din legea securitatii – Legea 333 / 2003, care a eliminat orice reglementare in domeniul securitatii mecanice. De aici poarta a fost larg deschisa pentru improvizatii ce nu pot rezova integral nevoile de securitate. Propunerile ASSA ABLOY de modificare a legii au fost comunicate organelor abilitate. Asteptam cu interes inlaturarea acestei erori din lege. In ceea ce priveste nivelul mediului de securitate din Romania, acesta este exact cel solicitat de lege si de organele de control, companiile nu fac altceva decat sa se alinieze. De exemplu. pentru faptul ca in scolile din Romania nu exista nici un echipament pentru evacuare in caz de panica, nu este de vina cel care construieste/renoveaza scoala sau firma care instaleaza echipamentele video ori alarmele….
4. Care considerati ca ar fi principalele elemente ce definesc in prezent societatea romaneasca (violenta in scoli, orientarea spre castiguri usoare, desconsiderarea legii, puterea institutiilor statutului etc.) si au impact semnificativ asupra pietei de securitate?
Din pacate, lipsa educatiei in domeniul securitatii se manifesta la toate nivelurile, inclusiv la directorii de securitate al unor companii de referinta in economie. Aceasta suficienta a stat la baza unor incidente deosebit de grave (sustrageri de armament si chiar de focoase nucleare, de proiecte industriale, de baze de date, etc).
Desconsiderarea sau neintelegerea pericolelor il reprezinta un alt element care face ca, implementare a unor masuri de securitate profesioniste sa se faca, eventual, doar dupa ce compania/institutia a fost victima infractorilor.
Evident, din enumerarea elementelor ce determina nivelul pietei de securitate in 2011 nu ar putea lipsi: carente legislative, neimplementarea normelor de securitate europene, nerespectarea celor existente, superficialitatea controalelor, eliberarea autorizatiilor de functionare chiar daca normele de securitate nu sunt respectate ad-literam, etc
5. Cum apreciati mediul concurential si respectarea legalitatii?
Consider ca aderarea la Comunitatea Europeana a reprezentat un mare pas inainte si va continua sa fie motorul in educarea pietei de securitate.
Din punct de vedere concurential, aceasta piata este cu mult mai dezvoltata decat multe altele din Romania. Calitatea deosebita a managerilor precum si nevoia de a fi in permanenta informati despre noutatile din domeniu face ca performantele profesionale inalte si cultura de companie sa se regaseasca la foarte multi jucatori in piata de securitate.
Problemele apar in momentul in care numarul proiectelor este mult mai mic decat ar fi necesar sau in momentul in care bugetele sunt mai mici decat normal.
Cat priveste respectarea legii securitatii – 333 din 2003, avand in vedere prevederile extrem de lejere ale acesteia, nu este o mare problema in a fi repsectata.
6. Care credeti ca ar trebui sa fie rolul Politiei Romane in ecuatia securitatii? Dar al organizatiilor de breasla sau al companiilor de asigurari?
Prin descurajarea infractorilor si scaderea numarului de evenimente, Politia ar trebui sa fie principalul beneficiar dar si principalul sustinator al unui sistem legal si de norme de securitate solid, aplicat si respectat la toate nivelurile.
Asociatiile profesionale, dintotdeauna, s-au constituit pentru a reprezenta si sustine interesele membrilor in fata puterii. Cred ca masura in care acest lucru se intampla este reprezentat de nivelul de satisfactie al companiilor de securitate fata de mediul de afaceri in domeniul nostru de activitate.
In majoritatea tarilor in care ASSA ABLOY isi desfasoara activitatea, companiile de securitate sunt un partener solid in impunerea, implementarea si sustinerea unor standarde inalte in domeniul securitatii, sub toate aspectele acesteia. Asteptam cu interes ca si in Romania, companiile de securitate sa aiba interese comune cu furnizorii de produse, echipamente si servicii de securitate.
7. Cum apreciati nivelul culturii de securitate la nivelul companiilor din piata, atat al celor din domeniul securitatii, cat si al celor ce beneficiaza de astfel de servicii?
Vad o mare discrepanta intre nivelul general de educatie al furnizorilor si beneficiarilor de securitate. In timp ce furnizorii sunt, in marea lor majoritate, foarte bine pregatiti si interesati –unii chiar ahtiati- in permantenta de tot ce este nou in piata, acestia se lovesc in piata de beneficiari de securitate a caror cultura de securitate fie lipseste cu desavarsire, fie este in faza embrionara sau cel mult o pretentie.
Personal, foarte rar am intalnit in companiile beneficiare vizitate parteneri de discutie avizati si gata sa afle detalii despre noutatile din domeniul securitatii insa foarte frecvent am intalnit “specialisti” care nu sunt dispusi sa-si gaseasca timp pentru a discuta despre eventualele vulnerabilitati ale sistemului de securitate sau sa inteleaga beneficiile unor produse/solutii altele decat cele existente.
In concluzie, as defini nivelul culturii de securitate din Romania prin faptul ca, eu sau colegii mei, trebuie sa explicam ce inseamna “Master-Key-System” in peste 75% din intalnirile pe care le avem.
8. Cat de importanta este componenta de securitate in compania dvs (sau in grupul de companii din care face parte)?
Grupul de companii ASSA ABLOY este liderul mondial in domeniul sistemelor securitate iar ASSA ABLOY Romania este Centru European de Productie a Incuietorilor (broastelor). In mod evident, atentia pe care compania noastra o acorda securitatii este la nivelul statutului si pretentiilor noastre.
9. Conduceti o companie de succes pe piata din Romania. Care a fost reteta succesului?
Succesul ASSA ABLOY Romania este consolidat pe 3 piloni:
– ASSA ABLOY; am beneficiat din plin de avantajele de a fi parte integranta a liderului global in piata de securitate – ASSA ABLOY. Investitii, management, know-how, produse de calitate, solutii complete, puterea brandurilor etc. Toate acestea ne-au conferit siguranta, soliditate si o pozitie privilegiata in piata de securitate.
– productia locala; ASSA ABLOY Romania fiind Centru European de Excelenta in productia incuietorilor, asigura partenerilor sai avantaje greu de regasit in oferta concurentilor. Putine companii din Romania pot oferi astazi produse cu calitate europeana la preturi competitive.
– oferta diferentiata; puterea unor branduri precum URBIS, YALE, VingCard, HID, ABLOY, TESA, faptul ca suntem singura companie din piata care poate oferi, din productia proprie, solutii complete ce includ usi profesionale, incuietori mecanice si electromecanice, cilindri (simpli, key-alike, master-key-system) acces control, amortizori, bare anti-panica, CLIQ. Un alt avantaj major de care beneficiem este posibilitatea de a propune partenerilor nostri produse de ultima generatie – din care unele premiate la IFSEC Birmingham 2011: ABLOY CLIQ, Aperio, SmartAir, Digital Door Locks, etc.
10. Care sunt planurile de viitor ale companiei dvs?
Din punct de vedere al activitatii in piata de securitate, principalul obiectiv il reprezinta consolidarea pozitiei noastre prin cresterea cotei de piata atat in domeniul produselor mecanice cat si in cel al produselor electro-mecanice. Unul din succesele anului de criza 2010 l-a reprezentat reorientarea de la vanzarea produselor companiei la promovarea si vanzarea solutiilor complete ASSA ABLOY, incusiv a managementului de proiect.
Un alt obiectiv deosebit de important il constituie educarea pietei si in special a celor de tip “Professional End-Users”.
Modificarea legii si a normelor de securitate in conformitate cu cele europene il constituie o alta prioritate asupra careia ne vom focaliza in mod deosebit.
PROFILUL COMPANIEI:
Lider global in fabricarea si comercializarea produselor de securitate fizica, mecanica, electro-mecanica, acces control, usi securitate,
An de infiintare: 1998
Cifra de afaceri (2010): 63.316.019 lei.
Numar mediu de angajati (2010): 406
Gama serviciilor de securitate: productie, comercializare produse securitate mecanica, electro-mecanica, acces control, acces hotelier, usi securitate si anti-foc, project management,
Membra a grupului: ASSA ABLOY