Softurile spion, scoase din iPad si iPhone. Ce se intampla cu protectia datelor online?
Apple a lansat, joi, o versiune îmbunătăţită a unui soft, pentru eliminarea posibilităţii de colectare şi stocare prin iPhone şi iPad a datelor referitoare la locaţia utilizatorilor, respectându-şi astfel promisiunea făcută săptămâna trecută.
Directorul general al Apple, Steve Jobs, aflat în concediu medical, a promis că Apple va modifica softul, în urma unui scandal privind monitorizarea deplasărilor clienţilor. Noua versiune a aplicaţiei este disponibilă în magazinele iTunes şi apare automat atunci când este selectat un iPhone sau iPad, transmite Mediafax. Modificarea reduce capacitatea de stocare a datelor referitoare la locaţie şi elimină posibilitatea ca informaţii de acest tip să fie reţinute în iTune. De asemenea, aplicaţia permite ca iPhone şi iPad să nu mai colecteze astfel de date atunci când serviciul locaţii este închis.
Anunţul a avut loc înaintea unei audieri într-un comitet din Senatul american, referitoare la respectarea drepturilor la viaţă privată, programată pentru 10 mai. Temerile legate de înregistrarea locaţiilor utilizatorilor prin aparatele iPhone şi iPad au apărut după ce doi programatori IT au prezentat o cercetare potrivit căreia iPhone face astfel de înregistrări.
Cazul Tom-Tom
Multă lume a fost şocată să afle, în aprilie, că producătorii sistemelor de navigaţie Tom-Tom au vândut date poliţiei olandeze – care a aflat, astfel, zonele în care şoferii sunt predispuşi la a conduce cu mai mare viteză şi au demarat o operaţiune de optimizare a amplasamentului radarelor, scrie dw-world.de.
Apple, pe de altă parte, înmagazinează informaţii privind locul în care posesorii de iPhone-uri se află, stabilindu-le traseul – chiar şi fără acceptul proprietarilor. De fapt, când îşi instalează iTunes, utilizatorul acceptă implicit urmărirea sa, mai exact, atunci când se declară de acord cu termenii şi condiţiile de utilizare. Adevărul este că cei mai mulţi dintre utilizatorii de servicii online nici măcar nu citesc setul de termeni şi condiţii. Michael Waidner a participat la un workshop la care, din 80 de specialişti IT întrebaţi, 79 mărturiseau că nu citiseră regulile impuse de ofertantul produsului online. Ultimul rămas, în schimb, fusese nevoit să le citească – era agent de vânzări pentru respectivul produs.
Esecul Sony
Paguba suferită de clienţii platformelor online patronate de Sony este mai mare decât s-a crezut într-o primă fază: pe lângă cei 77 de milioane de utilizatori ai reţelei de jocuri video, Playstation, iniţial afectaţi, alte aproximativ 25 de milioane de conturi, din serverele ce deservesc serviciul Sony Online Entertainment, au suferit acelaşi tip de atac. Şi de data aceasta au fost sustrase nume, adrese poştale şi de email, parole şi, foarte probabil, informaţii bancare.
Michael Waidner, de la Institutul Frauenhofer pentru Securitatea Tehnologiei Informatice, acuză concernul japonez: “Ceea ce am aflat, că stocarea parolelor nu s-a făcut cifrat, nu corespunde normelor tehnologiei actuale şi nici nu e de aşteptat ca acolo să se lucreze aşa de superficial”.
Aceasta, completează expertul finlandez Mikko Hypponen, în condiţiile în care Sony a dat tot timpul dovadă de foarte multă agresivitate în a-şi proteja proprietatea intelectuală: “Au răscolit după cei care au operat, de exemplu, modificări ale consolelor de joc. Pare că au pus mult mai mult preţ pe propriile bunuri intelectuale decât pe protecţia informaţiilor oferite de clienţi”.
Chiar dacă nu au fost sustrase date bancare, simplul furt de parole deschide hoţilor porţi spre o bună parte din lumea digitală. “Dacă eu aş fi hoţul, aş începe prin a încerca să folosesc aceleaşi combinaţii de nume de utilizatori şi parole pe cât mai multe alte servicii”, comentează Waidner.
“Odată intrat în mailbox, dezastrul ia proporţii”, explică Hypponen: “Poate fi, de exemplu, accesat contul Paypal, declarată pierdută parola veche şi obţinută una nouă; hackerul, aflat deja în mesageria electronică, primeşte, astfel, automat şi nestingherit, acces la bani. La fel se poate întâmpla şi pentru Facebook, e-bay şi, de fapt, peste tot”.