Senatorii SUA solicita introducerea legislatiei privind securitatea informatiilor private si protejarii intimitatii personale
Senatorii democrati din SUA vor o lege care sa confere mai multa protectie in mediul online prin crearea obligatiei legale a companiilor monitoriza securitatea propriilor retele. J. Rockefeller, presedintele Comerei de Comert, Stiinta si Transporturi, afirma ca „este timpul sa oprim companiile online sa stranga date despre consumator pe care sa le oloseasca in detrimental acestora. Consumatorii obisnuiti trebuie sa stie cum le sunt folosite informatiile personale si sa aiba puterea de a face ceva in privinta asta”.
O serie de evenimente recente ce au dus la compromiterea datelor personale ale utilizatorilor (Sony PlayStation Network, Citigroup Bank, Epsilon e-mail etc.) au subliniat necesitatea introducerii de noi reglementari care sa ajute consumatorii sa-si controleze informatiile personale, a spus Rockefeller.
Prin lege, se va obtine un certificat care va obliga companiile sa isi ia masuri suplimentare de protejare a datelor si sa notifice clientul afectat de eventualele compromiteri ale datelor. De asemenea, companiile care detin informatii personale vor fi obligate sa aiba politici de securitate privind culegerea si folosirea informatiilor, planuri pentru identificarea vulnerabilitatilor, sa intrteprinda actiunile necesare de inlaturare a acestor vulnerabilitati si sa aiba un sistem de stergere a a datelor cu caracter personal.
Aceste precautii elementare de securitate si notificarile de violare a datelor cu carcter personal reprezinta costul de a face afaceri in lumea contemporana. Mai mult, certificatul obliga companiile online sa onoreze cererile consumatorilor de a nu fi detectati online si, astfel, se vor putea lua masuri impotriva acestora daca nu respecta aceste cereri. „Doar un click si nu va mai fi vorba de nicio informatie culeasa fara acordul consumatorilor”, a spus Rockefeller.
Democratul J. Kerry, fost candidat la presedintia SUA, a afirmat ca se simte nevoia unei abordari cuprinzatoare a protectiei intimitatii si informatiilor cu caracter personal prin care afacerile ce presupun culegerea datelor consumatorilor/utilizatorilor sa aiba obligatia notificarii acestora cu privire la acest lucru, dar si ca utilizatoprii sa poata opta cu privire la folosirea datele personale de catre companii.
Dincolo de cazurile deja mentionate, initiativa vizeaza si retelele de socializare precum Facebook si Twitter, unde consumatorii isi completeaza de buna voie datele personale.
Totusi, in ciuda acceptului unanim privind necesitatea unor actiuni in acest domeniu, suntem departe de un consens. In primul rand, se ridica intrebarea daca consumatorii au fost afectati de culegerea de date cu caracter personal. De asmenea, exista asteptari diferite in ceea ce priveste protejarea intimitatii, mai ales in contextul in care noile reglementari ar putea afecta internetul si ar putea reduce numarul de servicii online gratuite, disponibile consumatorilor. In plus, sunt voci care sustin ca notificarile pe care le-ar primi consumatorul ar constitui mai degraba un prilej de iritare, motiv pentru care se cere mai intai initierea unor studii si, in functie de rezultat, sa se procedeze la introducerea unor noi reglementari privind protejarea intimitatii si a datelor cu caracter personal in mediul online.