Google se confrunta cu noi presiuni din partea UE
Comisia Europeana cere “noi solutii” pentru abordarea reclamatiilor rivalilor Google, care sustin ca publicitatea cautarii online este anticoncurentiala.
In ciuda faptului ca in luna februarie Comisia Europeana a fost de acord cu noi angajamente ale Google, comisarul european in domeniul concurentei, Joaquin Almunia, a solicitat noi concesii cu privire la modul de afisare de catre Google a rezultatelor cautarii, scrie SmartNews.ro .
Comisia Europeana a inceput o ancheta cu privire la practicile de afaceri ale Google in luna noiembrie 2010, insa a durat pana in martie 2013 sa notifice Google cu privire la preocuparile sale referitoare la abuzul de pozitie dominanta pe piata cautarii.
Comisia Europeana a ordonat Google sa abordeze aceste preocupari prin propunerea unui set de reguli care sa faca mai echitabila publicitatea cautarii pentru concurenti.
Din aprilie 2013, Google a prezentat trei seturi de propuneri pentru a se conforma cu normele europene in domeniul concurentei, insa Almunia trebuie inca sa accepte un set de propuneri finale pentru a incheia problema.
In aprilie 2014, Google a fost de acord sa dea importanta egala serviciilor rivale in rezultatele cautarii sale, iar Almunia a declarat ca se asteapta ca aceasta chestiune sa fie rezolvata pana la 31 octombrie.
Insa, acum, a solicitat noi concesii pentru abordarea noilor argumente ale rivalilor Google si a amenintat sa deschida o ancheta asupra sistemului de operare mobila Google Android.
“Trebuie sa analizam daca Google poate gasi solutii la unele dintre aceste preocupari, pe care le consideram justificate”, a declarat Almunia intr-un interviu pentru un post de televiziune din SUA.
In propunerile din luna februarie, Google a anuntat ca va rezerva spatiu in partea de sus a paginilor sale de cautare europene pentru concurentii deschisi la oferte prin licitatie.
Insa rivalii au sustinut ca aceasta licitatie ar genera venituri suplimentare de peste 300 milioane de euro pentru Google si au solicitat firmei sa se angajeze sa utilizeze acelasi algoritm de cautare pentru toate site-urile, inclusiv pentru cele proprii.
Google a declarat ca a continuat sa lucreze cu comisia pentru a rezolva problema, insa presedintele executiv al companiei, Eric Schmidt, a argumentat impotriva principiului unui singur algoritm de cautare.
Citandu-l pe Almunia intr-un blog post, Schmidt a sustinut ca impunerea unui tratament egal strict ar putea insemna revenirea la afisarea de catre Google a doar 10 rezultate de cautare nediferentiate. Schmidt a negat, de asemenea, ca Google ii promoveaza propriile produse, in detrimentul concurentei.
Comentatorii de pe piata spun ca aceasta ultima propunere este putin probabil sa determine un acord inainte ca Almunia sa paraseasca postul de comisar european, respectiv la sfarsitul lunii octombrie.
In cazul in care Google nu reuseste sa ajunga la un acord, s-ar putea confrunta cu o amenda de pana la 10% din vanzarile sale anuale, ceea ce ar putea reprezenta peste 5 miliarde de dolari, potrivit cifrelor Google din 2013.
Insa ancheta ar putea fi derulata in continuare de comisia nou constituite, care va fi condusa de Jean-Claude Junker si un nou comisar in domeniul concurentei.