De ce se schimbă regulile de securizare a reţelelor din companii?
Deşi în ultimii ani principiul de bază din companii a fost consolidarea, experții Kaspersky Lab observă o tendinţă puternică de creștere a numărului de dispozitive IT utilizate de către angajaţi. Pe lângă folosirea PC-urilor tradiţionale la locul de muncă, tot mai mulţi angajaţi adoptă dispozitivele mobile, precum netbook-urile, smartphone-urile şi tabletele.
Însă, în acelaşi timp, departamentele IT sunt raţionalizate şi administratorii ajung să gestioneze numeroase proiecte suplimentare, pe lângă sarcinile lor obişnuite. Management-ul combinat şi software-urile de securitate fac totul realizabil.
Chiar dacă o companie adoptă sau nu în mod oficial politica “Bring Your Own Device” (aducerea propriului dispozitiv de acasă), angajaţii folosesc în prezent mai multe dispozitive ca niciodată. Potrivit unei cercetări desfăşurate de Kaspersky Lab în 3.300 de companii la nivel mondial, aproape 80% dintre companii se aşteaptă să înregistreze o creştere a numărului de dispozitive IT folosite de angajaţii lor, în următorul an. Aproape 44% se aşteaptă să înregistreze cu 10% mai multe dispozitive; 27% se aşteaptă la o creştere între 10 şi 50 de procente, iar 8% dintre companiile respondente se aşteaptă la o creştere mult mai mare a numărului de dispozitive folosite, de peste 50%. Alte 16 procente dintre companii se aşteaptă ca numărul de dispozitive utilizate de angajaţi să rămână neschimbat, doar 4% dintre aceştia considerând că numărul de dispozitive IT o să scadă în decursul anului următor. Fără îndoială, administratorii înţeleg că schimbările menţionate presupun o creştere a numărului de îndatoriri, deoarece aceste dispozitive suplimentare nu trebuie doar gestionate, ci şi integrate în strategia de securitate a companiei.
Creşterea numărului de dispozitive IT folosite în companie rareori presupune înfiinţarea unor puncte de lucru suplimentare. În majoritatea cazurilor, dispozitivele utilizate sunt laptop-uri, tablete sau smartphone-uri. Pentru că acestea nu sunt folosite doar în birourile angajaţilor, ci şi în afara companiei, la clienţi sau acasă, securitatea IT devine o problemă suplimentară. Dacă intervine un incident, administratorii sunt nevoiţi adesea să ofere asistenţă de la distanţă. Doar un mic procent din numărul de dispozitive de care sunt responsabili aceştia se află la sediul companiei. Restul pot fi folosite oriunde pe glob. Cu câţiva ani în urmă, doar companiile active la nivel global, cu puncte de lucru în diferite ţări, erau nevoite să gestioneze astfel de situaţii. În prezent, însă, chiar şi firmele mici şi mijlocii pot fi afectate.
Chiar dacă soluţiile folosite de marile corporaţii pentru gestionarea problemelor de securitate sunt prea complexe pentru IMM-uri, acestea nu îşi pot permite să piardă controlul asupra dispozitivelor de lucru. Situaţia este complicată de faptul că foarte puţine firme măresc bugetul departamentelor IT, tendinţa fiind în sensul opus.