Companiile aeriene europene, preocupate de securitate
Companiile aeriene europene au cerut, joi, dezbateri la nivel internațional cu privire la reglementările privind survolarea țărilor aflate în conflict, după prăbuşirea avionului malaysian în Ucraina şi decizia mai multor companii de a suspenda aterizările la aeroportul din Tel Aviv.
Asociația Europeană a Companiilor Aeriene (AEA), împreună cu Asociația Internațională pentru Transport Aerian (IATA) a cerut, joi, într-un comunicat, “o dezbatere la nivel internațional cu privire la normele de securitate în spațiul aerian pentru companiile aeriene (…) organizat de Organizația pentru Aviația Civilă Internațională (ICAO)”, transmite Mediafax.
“Prăbuşirea avionului MH17 al companiei Malaysia Airlines (…) şi recentele anulări ale zborurilor spre Tel Aviv arată necesitatea unei dezbateri cu privire la modul în care riscurile sunt evaluate de autoritățile naționale”, subliniază AEA.
Asociația consideră că pentru pregătirea planurilor de zbor, “companiile aeriene ar trebui să dispună de o evaluare independentă privind riscurile şi nu doar de informațiile puse la dispoziție de guverne şi de autoritățile din domeniul aeronautic”.
Potrivit secretarului general al AEA, Athar Husain Khan, “prăbuşirea zborului MH17 al Malaysia Airlines, care zbura într-un spațiu aerian autorizatm ridică întrebări în legătură cu modalitatea în care sunt stabilite evaluările de risc”.
Mai multe companii internaționale şi-au anulat marți zborurile spre Israel, după ce o rachetă a căzut într-o localitate situată la câțiva kilometri de nordul pistelor.
Agenția Europeană pentru Siguranța Aeriană (AESA) a transmis miercuri o recomandare în acest sens, în timp ce Agenția Federală americană a Aviației (FAA) a ridicat miercuri seară interdicția privind zborurile către Israel.
Survolarea sa nu a zonelor de conflict de către avioanele civile nu este reglementată, decizii sau recomandări putând fi luate la diferite niveluri.
Fiecare stat poate decide închiderea totală sau parțială a spațiului aerian. La nivel european, companiile aplică recomandările Eurocontrol, care administrează spațiul aerian, şi ale Agenției europene pentru Siguranța Aeriană (AESA) şi ale Organizației Internaționale pentru Aviația Civilă, care decide la nivel mondial.
Pe de altă parte, survolarea unei regiuni aflată în conflict poate fi decisă pentru o anumită altitudine, cum a fost cazul în Ucraina înainte de prăbuşirea zborului MH17.