Angajatii prost platiti, un risc pentru securitatea companiilor
Incidentele de securitate cibernetica, asa cum au fost cele de la Target, Home Depot si JPMorgan Chase, sunt costisitoare si stanjenitoare.
Daca pana acum atacurile veneau din exterior, FBI a avertizat, recent, ca atacurile venite din partea actualilor sau fostilor angajati ai unei companii sunt tot mai periculoase si tot mai multe. FBI a recomandat companiilor sa adopte noi masuri de securitate, cum ar fi schimbarea parolelor mai des. Insa poate fi ceva si mai simplu: salariatii ar trebui platiti mai bine pentru a nu deveni nemultumiti, scrie BusinessWeek, preluat de business24.ro.
Studiile au gasit mai multe motive pentru care angajatii fura: predispozitie personala, necesitati economice, cultura de la locul de munca si, de multe ori, lipsa de corectitudine.
Potrivit profesorilor Liane Greenberg si Julian Barling de la Queens University, angajatii fura cel mai des atunci cand simt ca nu sunt tratati corect de angajator. Ei tind sa considere furtul justificat, pentru ca astfel se restabileste ordinea morala. Aceasta atitudine este cel mai frecvent intalnita atunci cand angajatii se considera prost platiti, iar Greenberg si Barling citeaza studii care arata ca numarul de cazuri de astfel de furturi a crescut atunci cand salariile au fost taiate fara nicio explicatie.
Problema este ca, in prezent, firmele sunt mult mai vulnerabile din punct de vedere tehnologic. Rapoartele FBI arata ca sunt tot mai multe cazuri in care angajati nemultumiti sau fosti angajati distrug sau fura date sau distruct aplicatii. Unii folosesc aceste date pentru a se angaja la alta companie. Sunt chiar si cazuri in care fosti angajati au incercat sa obtina bani luand “ostatic” site-ul companiei.
O alta cauza a cresterii numarului de astfel de “tradari” din interior este resentimentul creat de faptul ca salariile angajatilor stagneaza, in timp ce companiile inregistreaza profituri record. Un recent studiu al celor de la Aon Hewitt arata ca salariul devine din ce in ce mai important pentru mentinerea moralului angajatilor la un nivel bun.
Numarul angajatilor nemultumiti care incalca legea pentru a elimina propriile frustrari este deocamdata unul nesemnificativ. Insa, pentru ca amenintarile cibernetice din interior sunt o mare problema, companiile ar trebui nu doar sa intareasca securitatea, dar, de asemenea, sa ia in considerare si ceea ce poate face pentru a ridica moralul. Studiul Hewitt arata ca doar cateva masuri sunt la fel de eficiente ca majorarea salariilor. Iar cum FBI spune ca bresele de securitate au costat unele companii si circa trei milioane de dolari, nu ar fi putut fi mai rentabila o majorare salariala pentru angajati?