O problema grava de securitate, hotii de fier vechi
Ministerul Economiei constată că furtul de fier vechi din infrastructura de energie, petrol, gaze, comunicaţii, apă, canalizare şi altele sectoare de utilitate publică pune în pericol securitatea cetăţenilor şi produce prejudicii şi vrea să interzică achiziţionarea deşeurilor de la persoane fizice.
“Se interzice achiziţionarea de la persoane fizice a deşeurilor metalice feroase şi neferoase provenite din sectorul energetic, inclusiv sectorul producţiei de petrol şi gaze naturale, al telecomunicaţiilor, serviciilor de apă şi canalizare precum şi din alte sectoare de utilitate publică”, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Economiei.
Potrivit proiectului, cumpărătorii de fier vechi vor fi obligaţi să ceară de la vânzătorii de fier vechi datele de identificare, respectiv numele, actul de identitate, codul numeric personal şi domiciliul.
Dacă nu vor solicita aceste informaţii, cumpărătorii de fier vechi sunt pasibili de amenzi cuprinse între 10.000 şi 30.000 de lei.
“Deşeurile metalice feroase şi neferoase care fac obiectul contravenţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă se confiscă şi se valorifică în condiţiile legii, iar sumele obţinute în urma valorificării acestora se fac venit la bugetul de stat”, precizează nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
De multe ori, hoţii de fier ajung să paralizeze cartiere sau localităţi întregi, lăsându-le fără curent electric, provoacă întârzieri trenurilor pentru că fură elemente de cale ferată sau pun şoferii în pericol, luând pe sus semne de circulaţie, parapeţi sau parazăpezi. Zilele acestea, hoţii români au atins un nou record: au lăsat fără curent electric câteva localităţi din Bulgaria, pe lângă vecinele din sudul judeţului Constanţa, provocând totodată o pagubă evaluată de Transelectrica la 500.000 de euro. Directorul companiei a declarat că s-a ajuns la stadiul în care hoţii de fier vechi pun în pericol „siguranţa economiei naţionale”.
În ultimii 5 ani, furtul de componente ale stâlpilor şi liniilor electrice a provocat pagube de 2,5 milioane de lei (aproximativ 600.000 de euro) companiei Transelectrica, chiar dacă furtul de astfel de piese se pedepseşte cu închisoare de la 4 la 18 ani. Căile ferate sunt însă cele mai păgubite de hoţii de fier vechi, liniile de tren fiind mult mai greu de protejat şi mai uşor de prădat decât cele de curent electric. Pagubele produse de hoţii de fier vechi la CFR se ridică, din 2011 până în luna aprilie 2013, la aproape 21 de milioane de euro.