Cat de ușor oferim oricui datele noastre personale
Kaspersky Lab a desfășurat anul trecut o campanie de conștientizare a importanței datelor personale și a realizat și o cercetare în acest sens.
În noiembrie 2017, Kaspersky Lab a făcut publice rezultatele unei cercetări asupra informațiilor dezvăluite de persoanele care folosesc aplicații online pentru întâlniri.
Cercetarea realizată de Kaspersky Lab sugerează că dezvăluirea prea multor informații personale pe site-urile de dating ar putea deschide ușa nu doar unui partener, ci și escrocilor și infractorilor cibernetici. Unul din zece utilizatori ai site-urilor de dating online (13%) recunoaște că oferă informații personale partenerilor după doar câteva minute sau ore de la inițierea dialogului, punându-se în pericol, scrie agora.ro.
Poate părea ceva inofensiv și o cale rapidă către un posibil partener, dar utilizatorii serviciilor de dating online oferă de bună voie informații personale și importante fără să se gândească prea mult, unii dintre ei făcându-le publice chiar pe profilurile lor. Astfel, un sfert (25%) dintre aceștia recunosc că au numele complet trecut în profilul public de pe site. Un utilizator din zece și-a făcut publică adresa de domiciliu, detalii despre munca sau a divulgat secrete de serviciu în acest mod. De asemenea, 9% dintre utilizatori au încărcat fotografii nud cu ei, pe profilul personal.
Utilizatorii sunt și mai înclinați să dezvăluie date celor cu care comunică în lumea dating-ului online: 16% oferă informații personale posibililor parteneri, iar unul din zece utilizatori face acest lucru în decurs de minute sau ore de la începerea conversației. În plus, 15% dintre utilizatori spun lucruri stânjenitoare despre ei înșiși și 14% le trimit partenerilor fotografii personale sau chiar nud. Dacă ele ajung pe mâini greșite, informațiile ar putea fi folosite pentru accesarea conturilor și a dispozitivelor utilizatorilor, sau pentru șantaj, infractorii cibernetici cerând bani de la victimele lor.
Pe lângă rezultatele acestei cercetări, în octombrie 2017, Kaspersky Lab a făcut un experiment cu un magazin temporar, unde datele personale sau dolarul informaţional (Data Dollar) reprezintă singura monedă acceptată, conform businessmagazin.ro.
Având în vedere că volumul de date personale continuă să crească, utilizatorii ar putea ca, fără să ştie, să stea pe o mină de aur, care îşi păstrează valoarea – indiferent de localizarea geografică sau de influenţa altor rate de schimb. Lipsa de conştientizare a valorii reale a datelor lor este un obstacol major în a-i face pe oameni să înţeleagă de ce ar trebui să-şi protejeze datele, consideră Kaspersky Lab. Ei speră că dolarii informaţionali vor atrage atenţia asupra acestui fapt şi, astfel, vor face mediul online mai sigur pentru toată lumea.
Data Dollar Store, creat de Kaspersky Lab, a făcut vâlvă pe Old Street, în Londra, iar clienţii s-au înghesuit de la primele ore ale dimineţii pentru face cumpărături, dar au fost surprinşi când au fost anunţaţi cum se va face plata, scrie evz.ro.
Apoi, s-au arătat dispuşi să dea poze sau materiale video personale ca modalitate de plată, devenind pionierii unei monede, dolarul informaţional.
„Vedem dolarul informaţional ca o modalitate de a atrage atenţia asupra valorii datelor”, spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky Lab. „Deci, dacă un site oferă servicii gratuite, dar foloseşte datele utilizatorilor pentru a obţine bani, ar trebui să folosească simbolul Data Dollar, pentru a arăta că are loc, totuşi, o formă de schimb.”
David Emm a adăugat: „Uităm uşor ce cantităţi vaste de date facem publice zilnic. Sentimentul de pierdere, dacă sunt luate împotriva voinţei noastre, este mult mai real atunci când cineva ne ia, fizic, telefonul şi decide ce date să folosească. Acest efect a fost interesant de explicat cu ajutorul magazinului Dolarul Informaţional: Data Dollar Store. Conform unui studiu global, chiar dacă 29% dintre utilizatorii din toată lumea au fost victimele unui atac cibernetic, 39% îşi lasă dispozitivele neprotejate împotriva atacurilor.”
În plus, luna aceasta, Kaspersky Lab a făcut publică o cercetare cu privire la cât de sigure sunt conturile online ale celor care se joacă jocuri.
Cercetarea relevă că 53% dintre respondenti se joaca online in mod frecvent ceea ce poate genera un potential castig si pentru infractorii cibernetici, din moment ce conturile de gaming sparte pot fi vandute pe piata neagra, scrie ziare.com.
In ciuda amenintarilor, jucatorii isi lasa frecvent conturile online vulnerabile la tentative de atac si pun in pericol progresele pe care le-au facut, datele personale si banii.
Expertii in securitate cibernetica atrag atentia ca foarte multi internauti isi lasa conturile conectate la diferite site-uri sau retele sociale. Astfel, isi pot pierde cu usurinta accesul la diferite conturi, precum cel de e-mail sau de social media. Daca pentru jucatorii amatori este neplacut, cei profesionisti pot fi si mai serios afectati, inclusiv prin pierderea veniturilor castigate online.