Verificarea angajatilor din companiile de paza: o necesitate
Inca de la dezvoltarea domeniului securitatii private, companiile prestatoare au simtit in permanenta nevoia de a-si verifica angajatii cu privire in special la (dar nu numai) seriozitatea, bunele intentii si istoricul abaterilor acestora.
Mecanismele de verificare acopera o plaja intinsa, incepand cu masurile minimale prevazute de lege (ex: cazierul), trecand prin validarea angajatilor cu ajutorul prietenilor de la alte firme prestatoare si finalizand cu mai multe tentative de a constitui o serie de instrumente cum ar fi cazierul profesional sau o baza de date cu incidente/evenimente in care personalul din securitate a fost implicat.
Verificarile minimale prevazute de lege nu ofera suficiente informatii prin care compania sa se protejeze de potentiali angajati cu probleme si atunci acestea trebuie completate cu alte masuri suplimentare. Din pacate, experienta a dovedit ca nici sistemul relational si nici centralizarea formala nu sunt solutii viabile.
Primul si cel mai important argument care infirma solutiile mentionate mai sus sunt chiar cele referitoare la legalitate.
In cazul verificarilor informale avem de-a face cu diseminarea unor date cu caracter personal, fara instiintarea si acordul angajatului. In plus, respingerea unui candidat s-ar face in lipsa unor elemente obiective si prin aceasta angajatorul se pune de unul singur de doua ori in afara legii: prima oara pentru investigatiile desfasurate si care exced cadrului legal deoarece solicita date cu caracter personal fara informarea si acordul candidatului, iar a doua oara pentru folosirea acestor informatii.
In ce priveste constituirea bazei de date mai sus mentionate sau a cazierului profesional, acestea ar constitui masuri excesive deoarece se aplica unei singure categorii profesionale, aspect care nu poate fi justificat. Masura este una excesiva si din perspectiva faptului ca dubleaza o serie de instrumente legale aflate deja la dispozitia angajatorului cum ar fi cercetarile disciplinare/administrative prevazute de codul muncii in cazul savarsirii unor abateri fata de normele ce reglementeaza munca, indiferent daca sunt prevazute in ROI, legislatie, dispozitii si proceduri interne etc. O explicatie pentru nevoia companiilor prestatoare de a angaja alte instrumente menite sa le substituie pe cele prevazute in normele legale ar putea fi neregulile existente la nivelul resurselor umane din aceste companii si care ar putea face obiectul unor masuri din partea autoritatilor
Totusi, realitatea pietei de securitate ramane aceeasi, si prin aceasta ne referim inclusiv la nevoia companiilor de a realiza o selectie mai eficienta a resursei umane. Pe langa restul instrumentelor pe care o companie le poate folosi (predicitive index, profiling etc) si care vor fi dezbatute in alte articole, din punct de vedere al verificarilor care se doresc a fi intreprinse, trebuie respectate urmatoarele conditii minimale:
- Respectarea cadrului legal ceea ce presupune delimitarea mandatului prin precizarea scopului si limitelor verificarilor
- Transparenta prin informarea candidatului/angajatului si obtinerea acordului candidatului/angajatului pentru obtinerea sau, dupa caz, acordarea accesului la datele cu caracter personal ale acestuia
In practica specifica securitatii personalului, acest lucru se traduce prin asa numitele Autorizatie de efectuare a verificarilor respectiv Autorizatie de eliberare a datelor, documente prin care se realizeaza exact dezideratele enuntate anterior.
Cu ocazia interviului pentru angajare sau in timpul duratei contractuale, angajatul care semneaza aceste documente isi exprima practic acord ca angajatorul sa poata efectua doar acele verificari care ii sunt necesare raportate la scopul propus sau, dupa caz, sa elibereze aceste date catre alte persoane fizice sau juridice interesate. Documentele mentionate constituie o baza solida pentru realizarea unui dialog formal intre companiile din piata in sensul obtinerii de date necesare verificarii candidatilor sau angajatilor.
Securityportal.ro va pune la dispozitie un model de Autorizatie de efectuare a verificarilor si eliberare a datelor pe care o puteti adapta la nevoile proprii ale companiei dvs.