HomeStiriSecuritate FizicaPrevenirea criminalitatii si cetateanul de rand
Prevenirea criminalitatii si cetateanul de rand

Prevenirea criminalitatii si cetateanul de rand

Prevenirea criminalitatii si cetateanul de randPrevenirea criminalităţii constituie unul din atributele esenţiale ale activităţii Poliţiei. Însă, şi cetăţeanul de rând trebuie să participe.

 

Prevenirea criminalităţii reprezintă ansamblul măsurilor menite să reducă ori să contribuie la reducerea criminalităţii, a prejudiciilor cauzate de aceasta şi a sentimentului de insecuritate al cetăţenilor prin impiedicarea directă a activităţilor infracţionale, ori prin politici şi intervenţii destinate reducerii potenţialului criminogen şi cauzelor criminalităţii, scrie revista Pentru Patrie. Un segment important în desfăşurarea acţiunilor preventive este reprezentat de informarea populaţiei cu privire la măsurile de protecţie pe care fiecare persoană trebuie să le cunoască şi să le adopte pentru a-şi spori siguranţa proprie, a familiei sale şi nu în ultimul rând, a comunităţii în care trăieşte. Acest lucru este necesar a fi realizat printr-un demers comunicaţional eficient, a cărui construcţie trebuie să ţină cont de faptul că mesajele sociale sunt omniprezente în fluxul de informaţii la care oamenii sunt expuşi zilnic. Prin transmiterea unor astfel de mesaje, mai ales de tipul celor preventive, se urmăreşte exercitarea unei influenţe efective asupra opiniilor, atitudinilor sau comportamentelor celor ce le receptează. Atunci când este dezvoltată o campanie socială de tip preventiv trebuie ţinut cont de faptul că receptorul este, în permanenţă, ţinta a numeroase mesaje, adesea contradictorii, reacţionează uneori raţional, însă cel mai adesea este influenţat de sentimente şi impulsuri emoţionale. De aceea, considerăm că pentru succesul acesteia trebuie ca receptorul mesajului să recunoască emiţătorului competenţe în domeniul vizat şi să-i acorde destulă încredere pentru a-i asculta mesajul.

Iniţierea unor campanii sociale de prevenire a criminalităţii de către Poliţie produce certe beneficii indirecte pentru aceasta. Dintre acestea, cele mai importante sunt: aprecierea publicului că Poliţia acţionează proactiv, încercând identificarea unor soluţii la problemele comunităţii, participarea cetăţenilor la efortul de prevenire a criminalităţii, precum şi îmbunătăţirea relaţiilor publice ale Poliţiei cu membrii comunităţii, datorată, în principal, faptului că cetăţenii vor vedea Poliţia drept un partener în acest efort, în loc de o forţă de sancţionare.

Având în vedere toate argumentele expuse anterior, prin prezentul studiu se încercă actualizarea metodelor de construire a demersului preventiv al Poliţiei Române, în sensul eficientizării acestuia printr-o cunoaştere cât mai bună a particularităţilor publicurilor frecvente cărora li se adresează campaniile de prevenirea criminalităţii şi identificarea unor modalităţi profesioniste de creare a unor mesaje de impact. Rezultatele unei asemenea cercetări pot fi utilizate într-o serie largă de acţiuni manageriale, putând oferi totodată atât elementele necesare corectării strategiilor de prevenire a criminalităţii, elaborării şi transmiterii unor mesaje preventive adaptate publicului, capabile să genereze comportamentele aşteptate, cât şi coordonatele de bază pentru conturarea unei strategii de imagine a Poliţiei Române.

Metodele de cercetare utilizate au fost:

a). sondaj de de opinie aplicat unui eşantion reprezentativ la nivel naţional

b). interviu semistructurat susţinut cu specialişti, reprezentanţi ai diferitelor agenţii de publicitate sau firme specializate în cercetarea de piaţă.

c). focus grupuri realizate cu elevii de liceu.

d). analiză documentară.

 

Rezultatele sondajului de opinie a populaţiei (Continuarea aici)

Share With: