HomeStiriSecuritate FizicaMAI vrea sa modifice HG 301/2012
MAI vrea sa modifice HG 301/2012

MAI vrea sa modifice HG 301/2012

MAI vrea sa modifice HG 301/2012MAI vrea să modifice din nou HG 301/2012. Astfel, pe site-ul instituţiei, a fost lansat în dezbatere publică un proiect de Hotarâre de Guvern.

 Prin această măsură se doreşte prorogarea termenului prevăzut la art. 7 din HG 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, până la data de 1 ianuarie 2015. De asemenea, se doreşte prelungirea dreptului de efectuare a analizelor de risc pentru specialiştii abilitaţi prin interviu, până la aceeaşi dată.

 

Prea puţini evaluatori de risc

“Pentru efectuarea analizelor de risc este necesar ca personalul abilitat să realizeze şi să întocmească documentele specifice să fie suficient, astfel încât să se asigure un echilibru între cerere şi ofertă.

Standardul ocupaţional pentru evaluatorul de risc a fost aprobat de Autoritatea Naţională a Calificărilor prin Decizia nr. 382 din 10.12.2013 care a stabilit necesitatea realizării unor corecţii ulterioare.

Ulterior acestei date, A.N.C. a modificat metodologia de adoptare a standardelor ocupaţionale şi a stabilit necesitatea de includere a programei de pregătire ca anexă a standardului. Astfel, programa de pregătire necesară deschiderii cursurilor nu poate fi promovată pentru aprobare decât după revizuirea standardului ocupaţional.

În acest context, continuă situaţia în care experţii de risc nu au dobândit competenţe, astfel că singura formă de abilitare a specialiştilor este realizată prin interviu, ca o etapă intermediară.

Până în prezent, au fost admişi şi înscrişi în Registrul Naţional al Evaluatorilor de Risc, potrivit Instrucţiunilor, circa 208 specialişti cu drept de efectuare a analizelor de risc la securitatea fizică, număr insuficient faţă de necesităţile pieţei”, se afirmă în Nota de Fundamentare a proiectului de modificare a HG 301/2012.

 

Doar 2.500 de analize de risc până la finele lui 2013

“Potrivit evidenţelor poliţiei, la nivel naţional, există peste 50.000 de entităţi cu obligaţii privind efectuarea analizelor de risc, unele având reţea teritorială; cele mai dezvoltate sunt în număr de circa 900 agenţii sau locaţii, în aceste cazuri volumul de activităţi şi timpul alocat fiind considerabil.

Din datele furnizate de specialiştii în evaluare, a rezultat faptul că, până la sfârşitul anului 2013, erau contractate 4.200 analize, fiind efectuate şi predate beneficiarilor circa 2.500 analize de risc, din care: 650 pentru Mall-uri şi centre comerciale, 640 alte obiective şi 300 destinate mediului bancar, estimându-se că la sfârşitul trimestrului o valoare de maxim 10.000 unităţi evaluate.

Din corespondenţa primită de la mai multe entităţi reprezentative în mediul de afaceri, care includ reţele mari de unităţi la nivel naţional, a rezultat faptul că nu s-a reuşit alinierea decât în procent de circa 80%, motivându-se indisponibilitatea specialiştilor abilitaţi.

O situaţie similară se regăseşte şi în zona prestatorilor de servicii, unde sectorul de monitorizare necesită cele mai mari investiţii pentru trecerea la cerinţele standardului de profil, care să asigure o creştere a capacităţii de reacţie şi a calităţii serviciilor furnizate. Până în prezent au fost avizate doar 60% din totalul celor 465 dispecerate, astfel că mare parte din acestea nu reuşesc să-şi obţină noile avize pentru a continua activitatea.

Din punct de vedere al alinierii prestatorilor serviciilor de pază şi sisteme tehnice, situaţia actuală evidenţiază faptul că din totalul celor 1.310 firme de pază, doar 80% au făcut demersuri pentru numirea şi avizarea de conducători care îndeplinesc noile condiţii legale, iar în sectorul tehnic din cele 1.830 societăţi licenţiate, doar 85% au făcut demersurile necesare pentru numirea şi avizarea personalului cu competenţe tehnice specifice.

Cu toate că anterior, termenul a mai fost prorogat cu 6 luni, lipsa evaluatorilor continuă să persiste, ceea ce induce necesitatea de a realiza analizele de risc într-un termen scurt. Această situaţie generează o parcurgere cu rapiditate şi superficialitate a etapelor de realizare şi implicit cu consecinţe în planul măsurilor de securitate din obiective.

În acest context, menţinerea termenului prevăzut de hotărâre poate avea ca efect formalizarea fără consistenţa necesară procesului de efectuare a analizelor de risc, încetarea activităţii evaluatorilor din cauza neobţinerii competenţelor specifice sau afectarea funcţionării unor operatori economici, cu consecinţe negative în plan socio-economic”, se mai afirmă în Nota de Fundamentare, aflată pe site-ul MAI.

 

Potrivit art. 7 din HG 301/2012, cu modificările ulterioare, în termen de 24 luni de la data intrării în vigoare a acestui act normativ, modul de funcţionare al unităţilor prevăzute la alin. (1) al art. 2 din Legea nr. 333/2003, precum şi societăţilor specializate de pază şi protecţie şi a celor care desfăşoară activităţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare împotriva efracţiei, precum şi a dispeceratelor de monitorizare a sistemelor de alarmare, trebuie să se alinieze noilor cerinţe stabilite de actul normativ.

În principal, unităţile funcţionale la data intrării în vigoare a actului normativ au ca noi obligaţii, pe de o parte, realizarea unor măsuri, respectiv, îmbunătăţirea performanţelor camerelor video din zona de acces şi tranzacţionare, supravegherea exterioară, instalarea butoanelor de jaf şi introducerea unor deschideri temporizate la seifurile de depozitare sau amenajarea unor ghişee speciale etc., iar pe de altă parte, efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică care să fundamenteze măsurile de securitate necesare în unităţile funcţionale şi implementarea acestora.

 

Cum arată textul proiectului de Hotărâre de Guvern

 

HOTĂRÂRE

pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor

 

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre:

Articol unic – Hotărârea Guvernului nr. 301/ 2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, publicată în Monitorul Oficial nr. 335 din 17 mai 2012, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Alineatul (1) al articolului 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:

(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2015, modul de funcţionare a unităţilor prevăzute la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 333/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a societăţilor specializate de pază şi protecţie şi a celor care desfăşoară activităţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare împotriva efracţiei, licenţiate până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, precum şi a dispeceratelor de monitorizare a sistemelor de alarmare, înfiinţate până la aceeaşi dată, trebuie să fie potrivit cerinţelor stabilite în normele metodologice aprobate prin prezenta hotărâre”.

2. La Normele metodologice, alineatul (4) al articolului 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:

(4) Până la împlinirea termenului prevăzut la art. 7 alin. (1) din prezenta hotărâre, analizele de risc pot fi elaborate de specialişti cu o vechime în domeniul evaluării riscului la securitatea fizică mai mare de 5 ani.”

Share With: