HomeStiriSecuritate FizicaMai multe sancțiuni pentru firmele specializate de pază ce asigură securitatea competițiilor sportive
mai-multe-sanctiuni-pentru-firmele-specializate-de-paza-ce-asigura-securitatea-competitiilor-sportive

Mai multe sancțiuni pentru firmele specializate de pază ce asigură securitatea competițiilor sportive

mai-multe-sanctiuni-pentru-firmele-specializate-de-paza-ce-asigura-securitatea-competitiilor-sportiveUn bilanț recent al DGJMB care analizează sezonului competițional 2016 — 2017 relevă că firmele specializate de pază ce asigură securitatea competițiilor sportive au primit cu 62,15% mai multe sancțiuni decât în sezonul precedent.

În cadrul sezonului competițional 2016 — 2017, Direcția Generală de Jandarmi a Municipiului București a organizat și asigurat măsuri de ordine publică cu ocazia unui număr de aproximativ 650 de jocuri sportive la care au participat aproximativ 500.000 de participanți, se prpecizează într-un comunicat al DGJMB.

S-au organizat peste 50 de ședințe de cooperare cu participarea tuturor instituțiilor implicate, a organizatorilor și reprezentanților societăților specializate de protecție și pază, în funcție de gradul de risc al jocurilor sportive.

În sezonul competițional 2016 — 2017, în baza art. 11 din Legea nr. 4/2008 au fost verificate condițiile de siguranță ale stadioanelor din București (‘Arena Națională’ și ‘Dinamo’) pe care s-au disputat jocuri sportive la care au participat în calitate de gazde echipele F.C. Fcsb și F.C. Dinamo 1948 București.

Meciurile de fotbal din campionatul intern, dar și din cadrul competițiilor internaționale desfășurate la nivelul Municipiului București au impus concentrarea unui număr important de efective, de la nivel batalion până la nivelul întregii unități, avându-se în sprijin ocazional și efective din cadrul Grupărilor de Jandarmi Mobile Ploiești, Constanța, Craiova sau din cadrul Brigăzii Speciale de Intervenție a Jandarmeriei ‘Vlad țepeș’, din cauza riscurilor și amenințărilor la adresa ordinii publice.

Apreciem că, în general, colaborarea între organizatorii de competiții, societățile specializate de protecție și pază și efectivele de jandarmi au permis rezolvarea în timp operativ a majorității situațiilor deosebite apărute pe timpul desfășurării partidelor de fotbal.

În ceea ce privește infracțiunile, în sezonul competițional 2016 — 2017 au fost constatate 58 de fapte ce constituie infracțiuni fiind depistați 72 de autori în majoritatea cazurilor pentru deținerea sau folosirea obiectelor pe bază de amestecuri pirotehnice, portul ilegal de arme albe, încălcarea măsurii de interzicere a accesului la jocurile sportive, loviri sau alte violențe, distrugeri, dar și pentru fapte cum ar fi deținere de droguri pentru consum etc.

Comparativ cu sezonul competițional 2015-2016 se observă că în sezonul competițional 2016—2017 a crescut cu 33,3 % numărul constatărilor de natură penală raportate la grupurile de susținători ai echipelor din Liga I — V.

În ceea ce privește sancțiunile contravenționale, în sezonul competițional 2016 — 2017, au fost aplicate 205 sancțiuni contravenționale și 96 de măsuri complementare de interzicere a accesului la competiții și jocuri sportive pentru o perioadă de 6 luni sau 1 an.

Comparativ cu sezonul competițional 2015—2016, în sezonul competițional 2016—2017 a scăzut cu 23,65% atât numărul sancțiunilor contravenționale aplicate cât și numărul măsurilor complementare de interzicere a accesului la diferite competiții sau jocuri sportive aplicate.
În sezonul competițional 2016 — 2017, organizatorilor de competiții/jocuri sportive și firmelor de pază/personalului specializat al acestora li s-au aplicat 24 de sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin.

Comparativ cu sezonul competițional 2015-2016, în sezonul competițional 2016—2017 a crescut cu 62,15% numărul sancțiunilor contravenționale aplicate firmelor specializate de pază și a scăzut cu 40% numărul sancțiunilor aplicate organizatorilor de competiții sportive.

Pe timpul sezonului competițional 2016 — 2017, au fost întâmpinate anumite neajunsuri și greutăți, după cum urmează:

  • organizatorul nu folosește un număr suficient de agenți de securitate, astfel în cât să fie posibilă gestionarea oricăror situații apărute, în funcție de gradul de risc al competiției sportive;
  • agenții societăților de protecție și pază nu execută cu responsabilitate controlul corporal și al bagajelor, la punctele de acces în stadion, pentru depistarea obiectelor existente asupra spectatorilor, interzise a fi introduse în stadion, din cauza faptului că mulți dintre agenți sunt împrumutați de la alte societăți specializate de protecție și pază, strict pentru anumite evenimente sportive.
  • persistă problema funcționări continue a mijloacelor tehnice (turnichete, sistem de supraveghere și înregistrare video) și a personalului tehnic calificat care să asigure asistența de specialitate în timp operativ, pentru orice defecțiune apărută pe timpul desfășurării partidelor de fotbal;
  • firmele de ticket-ing, sub diferite pretexte, evită să emită bilete de acces care să conțină datele de identificare ale titularului biletului pentru competițiile sportive cu grad ridicat de risc;
  • există o problemă în ceea ce privește spațiul de depozitare al obiectelor interzise, în sensul că la anumite meciuri de fotbal acest spațiu fie lipsește, fie nu este prevăzut cu personal care să-l deservească.

Direcții de acțiune pentru asigurarea în bune condiții a ordinii publice în sezonul competițional 2017—2018:

  • realizarea unei colaborări eficiente între ofițerii de informare din cadrul Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București și responsabilii de ordine și siguranță de la cluburi, pentru cunoașterea exactă a situației operative privind modul de manifestare al suporterilor;
  • responsabilizarea conducerilor societăților specializate de protecție și pază cu privire la respectarea prevederilor legale privind măsurile de securitate ce se impun a fi adoptate, ridicarea nivelului pregătirii, modul de echipare și dotare al personalului propriu și numărul de agenți de ordine necesar și pentru buna desfășurare a evenimentului;
  • soluționarea problemelor constatate/semnalate de comisiile de verificare a condițiilor de siguranță a stadioanelor, corespunzătoare art. 11 din Legea nr. 4/2008, de către organizatorii competițiilor sportive pentru desfășurarea în condiții de siguranță a jocurilor și a spectacolelor sportive;
  • identificarea unor trasee sigure de deplasare a suporterilor oaspeți străini către stadion și securizarea acestora prin dispunerea de rezerve de intervenție în puncte și locuri vulnerabile, și evitarea deplasării grupurilor de suporteri în zona Centrului Istoric sau alte zone care generează riscuri în ceea ce privește posibilitatea interferării cu grupuri de suporteri ai echipei României.

 

 

 

Share With: