404 Not Found


nginx
Analiza de risc la securitatea fizica: Ce are in vedere Politia? - Security Portal
HomeStiriSecuritate FizicaAnaliza de risc la securitatea fizica: Ce are in vedere Politia?
Analiza de risc la securitatea fizica: Ce are in vedere Politia?

Analiza de risc la securitatea fizica: Ce are in vedere Politia?

Analiza de risc la securitatea fizica: Ce are in vedere Politia?DGPMB si IGPR au răspuns, zilele acestea, la solicitările Securityportal.ro privind anumite aspecte ce privesc analiza de risc, Legea 333/2003 şi HG 301/2012.

 

Având în vedere complexitatea subiectelor, dar şi misiunea noastră de a informa corect şi cât mai prompt cititorii, trebuie să facem câteva precizări. Demersul Securityportal.ro este justificat, din mai multe motive. Unul dintre ele a pornit chiar de la o analiză atentă a articolelor de presă (din mass media centrale) privind subiectele de interes public menţionate mai sus. Dar şi a unei „coincidenţe bizare”, privind Poliţia.

În data de 17 martie 2014, Securityportal.ro se întreba, pe bună dreptate, dacă, nu cumva, renunţă Poliţia Română la sancţiunile privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor. Timp de o săptămână, Poliţia Română nu mai furnizase public (aşa cum obişnuia) informaţii legate de controalele şi sancţiunile contravenţionale legate de Legea 333/2003, privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor.

Asta după ce, în anumite publicaţii, se evidenţiase o amplificare a promovării „neajunsurilor” ridicate de analiza de risc la securitatea fizică (Legea 333/2003, HG 301/2002, Instrucţiuni Nr. 9 din 01.02.2013 privind efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică şi HG 1017/2013).

Aşa că, două zile mai târziu, Securityportal.ro a transmis către MAI (Ministerul Afacerilor Interne), Poliţia Română (IGPR) şi Poliţia Capitalei (DGPMB) câteva întrebări. Pe care o să le reproducem mai jos:

1.Există o decizie care vizează renunţarea la sancţiunile contravenţionale privind prevederile Legii nr. 333/2003 şi HG 301/2012, coroborate cu Instrucţiuni Nr. 9 din 01.02.2013 privind efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică a unităţilor ce fac obiectul Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor?

2. Există o decizie care să vizeze eliminarea din spaţiul public (exemplu: comunicate oficiale) a informaţiilor care privesc controalele, neregulile şi infracţiunile constatate în timpul acestora, precum şi sancţiunile aplicate?

3. Există presiuni din partea unor societăţi comerciale şi asociaţii de oameni de afaceri/firme etc – sprijinite prin campanii susţinute de presă – de a se renunţa la aplicarea LEGII (Legea 333/2003 şi HG 301/2012, cu toate modificările şi completările)

 

MAI, IGPR şi DGPMB au răspuns prompt

 

Prima instituţie care a răspuns a fost Mnisterul Afacerilor Interne (MAI), care a precizat că îşi declină competenţa către IGPR (Inspectoratul General al Poliţiei Române).

Următoarea instituţie care a încercat să aducă lămuriri legate de subiectele aduse în atenţie de Securityportal.ro este Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti (DGPMB).

Seria de răspunsuri a fost încheiată chiar de reprezentanţii Poliţiei Române (IGPR), cei care, indirect, au confirmat parţial unul dintre subiectele vizate de publicaţia noastră.

Oricum, trebuie menţionat că, în data de 22 martie, Poliţia Română a reluat seria de comunicate şi informări privind Legea 333/2003.

 

Citiţi Răspunsul de la Poliţia Capitalei (DGPMB)

 

Citiţi Răspunsul de la Poliţia Română (IGPR)

 

 

Poliţia Română, standardele UE şi analiza de risc

 

“Această analiză de risc este, de fapt, documentul prin care un specialist analizează şi stabileşte de ce anume este nevoie pentru ca paza unui obiectiv să acopere toate vulnerabilităţile acestuia în faţa hoţilor. Este vorba despre un standard impus de Uniunea Europeană prin care fiecare societate comercială are obligaţia să-şi identifice ameninţările care pot pune în pericol viaţa sau integritatea persoanelor sau a valorilor deţinute şi a stabili măsurile necesare”, declara, în 2012, pentru agenţia de presă Mediafax, comisarul şef Aurel Catrinoiu, şeful Serviciului Sisteme de Securitate din cadrul Poliţiei Române.

Legea nr. 333 din 8 iulie 2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protecţia persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare; Hotărârea de Guvern nr. 301 din 11 aprilie 2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protecţia persoanelor; Instrucţiuni MAI nr. 9 din 01.02.2013 privind efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică a unităţilor ce fac obiectul Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare.

Mai trabuie amintite standardele SR ISO 31000:2010 Managementul riscului — Principii şi linii directoare; SR EN 31010:2010 Managementul riscului – Tehnici de evaluare a riscului; Seria de standarde Sisteme de management al calităţii (SR EN ISO 9001:2008); Seria de standarde SR EN 50131 – Sisteme de alarmă. Sisteme de alarmă împotriva efracţiei şi jafului armat; Seria de standarde SR EN 50132 – Sisteme de alarmă. Sisteme de supraveghere TVCI care se utilizează în aplicaţiile de securitate.

De asemenea, este vorba şi despre seria de standarde SR EN 50133 – Sisteme de alarmă. Sisteme de control al accesului pentru utilizare în aplicaţii de securitate; Seria de standarde SR EN 50518 – Centru de monitorizare şi recepţie a alarmelor; Standarde europene sau naţionale de certificare a mijloacelor de protecţie mecanofizică (unităţi de depozitare de securitate, vitraje, tâmplărie).

 

Normele metodologice la Legea 333/2003, în dezbatere publică din luna mai 2011

 

Proiectul HG 301/2012 (pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protecţia persoanelor) a fost supus dezbaterii publice potrivit Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică.

Se întâmpla în luna mai a anului 2011: „Avand in vedere dispozitiile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, Ministerul Administratiei si Internelor este interesat in participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative. Astfel, Ministerul Administratiei si Internelor supune dezbaterii publice proiectul Hotararii Guvernului pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor”.

Textul actului normativ amintit (pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protecţia persoanelor) a fost afisat si a putut fi consultat pe pagina de Internet www.mai.gov.ro, precum si la Centrul de Relatii cu Publicul al MAI, din Piata Revolutiei nr. 1 A, sector 1, Bucuresti.

 

HG 301/2012, Legea 333/2003 şi Uniunea Europeană

 

De altfel, trebuie precizat că Actul normativ (HG 301/2012) a parcurs procedura de notificare la Comisia Europeană, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare, context în care Comisia Europeană a transmis o solicitare de modificare a prevederilor art. 5 alin. (2) din anexa nr. 7 la Normele metodologice în sensul aplicării practice a recunoaşterii reciproce a standardelor şi a al reglementărilor tehnice de profil din statele membre ale Uniunii Europene, Turcia sau statele AELS, care oferă un nivel echivalent de siguranţă; ca urmare textul articolului a fost reformulat corespunzător.

În luna iunie 2012 a intrat în vigoare Hotărârea de Guvern (HG 301/2012), pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor. De asemenea, această HG reglementează măsurile minimale de securitate a obiectivelor realizate pe baza unor analize de risc. De aici a apărut necesitatea apariţiei unor oameni specializaţi în realizarea acesor analize. Asta, în condiţiile în care evaluările de risc ar fi trebuit să fie gata pentru o largă paletă de agenţi economici, până în luna decembrie 2013. Dar, Guvernul a decis prelungirea termenului până în luna iunie 2014.

De asemenea, trebuie precizat faptul că Legea 333/2003, privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, a fost adoptată cu respectarea prevederilor Directivei 98/34/CE din 22 iunie 1998 a Parlamentului European şi a Consiliului privind procedura pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 204 din 21 iulie 1998.

 

Campania de informare pornită de Poliţia Română

 

De câţiva ani, Poliţia Română a pornit o campanie de informare extrem de vizibilă, având în vedere creşterea furturilor din societăţi comerciale.

S-a atras atenţia, în mod special asupra faptului că Legea 333/2003, privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, prevede la art.2, faptul că: societăţile comerciale care deţin bunuri ori valori cu orice titlu, sunt obligate să asigure paza acestora. Menţionându-se, totodată, faptul că, cu sprijinul de specialitate al Poliţiei se va stabili o modalitate concretă de organizare şi de executare a pazei, după caz, cu efective de jandarmi, pază cu gardieni publici, pază proprie sau pază prin societăţi specializate, iar în cazul în care nu este posibilă asigurarea pazei în mod organizat, conducătorii societăţilor sunt obligaţi să execute împrejmuiri, grilaje, obloane, încuietori sigure, iluminat de securitate, sisteme de alarmă sau alte asemenea mijloace necesare asigurării pazei şi integrităţii bunurilor, conform cu prevederile art. 3, alin 3, din legea mai sus menţionată.

De asemenea, potrivit Legii 333/2003, Poliţia Română recomanda şi recomandă, în continuare, să se ţină cont de aspectele următoare:

 

• montaţi un sistem de alarmă împotriva efracţiei;

• folosiţi tocuri de uşi realizate din materiale dure, oţel armat şi zăvoare opritoare pentru uşile vulnerabile la atacuri;

• iluminaţi perimetrul instituţiei/societăţii, inclusiv a părţilor anexate;

• pentru a preveni furturile din societăţile comerciale, în special furturile de pe raft, este indicat să instalaţi un sistem de supraveghere video, şi acolo unde este posibil, chiar un sistem pentru controlul accesului, cu ajutorul societăţilor specializate în sisteme de alarmă care funcţionează cu licenţă de la poliţie;

• asiguraţi paza cu personal calificat care poate interveni într-un mod profesionist atunci când situaţia impune acest lucru;

• evitaţi amplasarea casei de bani în incintele în care publicul are acces, sfătuiţi-vă angajaţii să nu ţină banii proveniţi din încasări în vitrină sau sub raftul pe care se vând produse;

• dacă spaţiul magazinului prezintă zone moarte din punct de vedere al vizibilităţii celui ce vinde la raion, indicat ar fi ca în magazin să se afle întotdeauna doi angajaţi ca supravegherea să se realizeze în mod optim;

• delimitaţi şi împrejmuiţi spaţiul unde se depozitează valori;

Pentru a nu deveni victima infracţiunii de furt, fiţi în permanenţă atenţi la cei care vă trec pragul societăţii, deoarece nu au întotdeauna cele mai bune intenţii şi ţineţi cont de sfaturile şi obligaţiile prezentate mai sus.

Share With: