Sistemele CCTV principala arma a retailerilor impotriva hotilor
Cea mai mare problema de securitate a retailerilor din intreaga lume o constituie hotii. Acest lucru reiese foarte clar dintr-un studiu efectuat in Marea Britanie de catre GRTB (Global Retail Theft Barometer) potrivit caruia, costurile de „shrinkage” ale retailerilor au crescut de la £4.417 milioane la £4.890 milioane. Cresterea de peste 10% este una semnificativa si s-a inregistrat in pofida cresterii investitiilor in securitate pana la £1.019 milioane (4,3% mai mari decat in anul precedent).
Principalele riscuri de securitate specifice retailerilor
Cifrele studiului arata ca cel mai mare risc pentru retaileri il constituie hotii, acestia fiind raspunzatori pentru pagube in valoare de £2.146 milioane, aproape jumatate din paguba totala.
Locurile 2 si 3 se datoreaza fraudei angajatilor si fenomenului „sweethearting” (atunci cand angajatii dau discounturi neautorizate sau rotunjesc in favoarea clientilor). Costul total al pagubelor astfel produse este de £1.765 milioane. Cea mai mare parte a acestor pagube se inregistreaza la linia caselor care este dificil de controlat.
Sistemele CCTV IP – principalul element al strategiilor de loss prevention
Atul Rajput – retail business development manager la Axis Communications a concluzionat pe baza acestor cifre ca „in ciuda cresterii adoptarii de tehnologii de securitate, furturile sunt tot mai mari. Desigur, o strategie eficienta de loss prevention trebuie sa ia in considerare noile tehnologii dar asta nu inseamna in mod obligatoriu implementarea de solutii „ultimul racnet”, ci de construirea unui sistem care sa produca beneficii tangibile la costuri rezonabile.”
Potrivit specialistilor, solutia o reprezinta migrarea catre sistemele CCTV IP, fapt sustinut de cifrele studiului mai sus mentionat potrivit caruia 25% din retailerii europeni intentioneaza sa investeasca in sisteme de supraveghere in anul 2012.
Rajput a mai precizat ca: “supravegherea video IP este piesa centrala deoarece produce imagini clare si versatile in conditiile reducerii costurilor de implementare si mentenanta comparativ cu sistemele CCTV analogice. Acest lucru reiese si dintr-un raport din 2011 al Centre for Retail Research care precizeaza ca 71% dintre retaileri si 87% dintre marii retaileri intentioneaza sa adopte „network video solution” in strategiile viitoare de loss prevention.”
In mod clar, retailerii sunt tot mai constienti de beneficiile noilor tehnologii video. Exista sisteme CCTV moderne care pot monitoriza ceea ce se scaneaza la casa si pot compara cu datele de la EPOS (Electronic Point-of-Sale) deaorece ambele sunt conectate in aceeasi retea. In plus, exista softuri de analiza video ce pot detecta asa numitele „non-scans”, respectiv produsele ce nu sunt scanate la casierie. Cu alte cuvinte, noile generatii de sisteme CCTV nu ofera doar dovezi ale fraudei personalului, ci identifica si pierderile generate de proces sau de probleme tehnologice.