Punctul de vedere al FSS despre prorogarea repetată a prevederilor HG 301/2012
FEDERAȚIA SERVICIILOR DE SECURITATE din România își exprimă preocuparea în legatură cu Prorogarea Repetată a Prevederilor HG 301/2012 referitoare la Evaluarea de Risc la Securitatea Fizică.
Prin amânarea repetată a intrării în vigoare a prevederilor HG 301/2012 referitoare la Evaluarea de Risc la Securitatea Fizică (EFRS) în fapt este amânată o punerea în aplicare a unei politici publice, care în esență este destinată să contribuie în mod semnificativ la reducerea infracționalității în beneficiul întregii societăți, precizează într-un comunicat Federația Serviciilor de Securitate din România.
Evaluarea de risc la securitatea fizică este o masură de bună practică consacrată la nivel internațional, o metodă șiintifică, de cuantificare obiectivă, în relație directa cu expunerea la riscuri, a nevoilor de securitate pentru toate tipurile de obiective, bunuri și valori. Este o componentă indispensabilă în procesul de planificare și dimensionare judicioasă a măsurilor de securitate pentru prevenirea și combaterea eficientă a infracțiunilor la adresa vieții și patrimoniului.
Aplicarea corectă a acestei masuri nu numai ca este de natură să creasca nivelul de securitate, dar în același timp poate să contribuie direct la optimizarea și reducerea cheltuielilor cu securitatea ale agenților economici.
În același timp trebuie subliniat că pentru profesioniștii și societățile specializate în furnizarea de servicii ERSF, amânarea intrării în vigoare a prevederilor HG 301/2012 va avea un impact economic negativ, ceea ce ar putea duce în perspectivă la scăderea interesului pentru a investi în acest sector de activitate, care așa cum am arătat are o relevanță semnificativă pentru siguranța publică. Pe termen mediu o astfel de evoluție va avea ca rezultat compromiterea totală a oricăror potențiale efecte pozitive ale acestei măsuri de politică publică în prevenirea infracționalității.
Mai mult decât atât, prorogarea termenului de intrare în vigoare a obligativității ERSF poate fi interpreat și ca o măsură discriminatorie față de societățile înființate după anul 2012 care au fost obligate să-și realizeze evaluările de risc imediat după înființare.
Din această perspectivă considerăm că o problemă cu impact general asupra siguranței publice nu ar fi trebuit tratată doar din perspectiva intereselor acelorași grupuri, care în loc să se conformeze cum au făcut o mare parte dintre agenții economici solicită an de an prorogarea.
Având în vedere actualul context socio-politic intern și internațional în care fenomenul infracțional devine din ce în ce mai acut și mai complex, societatea românească nu ar trebui să-și permită să se lipsească de nici un instrument de politică publică cum este și ERSF care fie și parțial își pot aduce un aport semnificativ la creșterea siguranței publice.
Putem fi de acord că prevederile legale referitoare la ERSF pot suferi îmbunătățiri și actualizări raportat la realitățile prezente, dar acestea trebuie să fie rezultatul unei largi consultări în care toți deținătorii de interese legitime în această problemă și în special sectorul securității private să poată să-și exprime în mod egal punctul de vedere.
Federația Serviciilor de Securitate din România este membră a Confederației Patronale din Industrie, Servicii și Agricultură și reprezintă 3 organizații patronale și profesionale din sectorul securității private, 254 de societăți specializate cu 34.000 de angajați inclusiv evaluatori de risc la securitatea fizică.