Măsuri de securitate pentru trenurile intercontinentale
Securitate feroviară se confruntă cu sarcina de a monitoriza sute de mii de pasageri care călătoresc zi de zi în alte țări.
Un atac asupra unui tren în Europa, luna trecuta, a atras atenția asupra conflictului dintre oferirea de servicii de transport rapide și eficiente în timp și supravegherea completă a pasagerilor și a bagajelor.
Acest incident a pus presiune pe oficialii din transport ai UE pentru a pune în aplicare proceduri mai riguroase de scanare a pasagerilor din trenurile intercontinentale din Europa, scrie sourcesecurity.com.
Protejarea de pasagerilor din tren a devenit o prioritate de când 191 de oameni au murit la Madrid în urma celor trei atentate coordonate în martie 2004.
Numărul total de oameni reprezintă un obstacol principal în scanarea celor aproximativ 260000 de pasageri pe zi, care trec prin gara centrala din Amsterdam (punctul de plecare al trenului de mare viteză Thalys). Puțini oameni ar fi dispuși să se prezinte la o stație de tren cu mai mult de zece minute înainte de plecare pentru un proces de scanare al pasagerilor; orice încercare de supraveghere de acest gen ar bloca pur și simplu autostrăzile din Europa.
Recunoaștere facială pe scară largă la un centru feroviar important este o fantezie în ceea ce privește baza de date biometrice și capacitățile curente. Aceasta ar întâlni, de asemenea, opoziție (pe bună dreptate) din partea miltitanților pentru drepturile omului.Un factor esențial, este eliminarea controlului pașapoartelor în 26 de țări europene care alcătuiesc zona Schengen.
Dacă perchezițiile corporale și scanările biometrice ies mai mult sau mai puțin din vedere, perspectivele tehnologice pentru analiza bagajelor pasagerilor în trenurile intercontinentale este mult mai încurajatoare, deși trebuie să fim realiști cu privire la creșterile timpului de îmbarcare. Scanarea și cântărire inițială a bagajelor la biroul de verificarea bagajelor într-un aeroport în timp ce este încă sub ochii pasagerului reprezintă, probabil, mai puțin de 5% din timpul total petrecut pentru examinarea lui. În spatele scenei se află raze X și utilizarea de câini dresați care pot lucra doar 20 de minute înainte de a se odihni timp de 40 de minute. Folosirea câinilor în timp ce un tren este în mișcare este realizabilă, dar cineva care pur și simplu vrea să înainteze pe coridorul unui tren Eurostar va fi exclus.
O strategie simplă pentru operatorii de trenuri intercontinentale vine de la sine. Miniștrii transporturilor din UE urmează să se întâlnească la începutul lunii octombrie. Ei se vor confrunta cu o presiune de a reintroduce controlul pașapoartelor pentru trenurile care traverseze frontierele internaționale în spațiul Schengen. Desigur, acest lucru doar va alerta controlorii din trenuri și nu va oferi nici o protecție împotriva teroriștilor experimentați care călătoresc cu acte furate sau falsificate. Schimbul de informații în mod proactiv la nivel transfrontalier prin folosirea de dispozitive inteligente care pot accesa bazele de date cu pașapoarte internaționale este realizabil, iar costurile – care ar putea fi împărtășite de părțile interesate – ar fi semnificative, dar în nici un caz prea mari.