Securitatea transporturilor feroviare, in atentia UE
Securitate pe transporturile feroviare, mai ales pe cele de mare viteză, va fi analizată de UE, după recentul atac din trenul care făcea legătura între Amsterdam și Paris.
Anunțul a fost făcut de un purtător de cuvânt al executivului comunitar, carae a avertizat însă asupra unei reacții exagerate ce s-ar putea dovedi contraproductivă, transmite Agerpres.
Este probabil ca miniștrii transporturilor din state UE să ia în discuție subiectul securității pe liniile feroviare la viitoarea lor reuniune de la începutul lunii octombrie, a declarat purtătorul de cuvânt Jakub Adamowicz, întrebat în legătură cu sugestiile ca pasagerii să fie obligați să prezinte acte de identitate sau să se supună unor controale de securitate înainte de îmbarcare.
Cu toate acestea, a declarat el, un grup de lucru format din oficiali naționali și ai UE, precum și reprezentanți ai acestui sector, grup înființat în 2012, a constatat până acum doar un ‘interes modest’ față de schimbări majore.
‘Este o chestiune de proporționalitate pentru fiecare mijloc de transport’, a răspuns Adamowicz despre posibilitatea introducerii de controale asupra bagajelor, de genul celor practicate în transporturile aeriene, și care există deja în cazul pasagerilor trenului care traversează Canalul Mânecii.
Măsuri de securitate mai stricte ar încetini îmbarcarea și are crea costuri și probleme logistice. Potrivit purtătorului de cuvânt, este important să se evite răspunsurile ‘hiperactive’, care s-ar putea dovedi ‘contraproductive’.
Masuri de securitate in Europa
Guvernul belgian a decis să consolideze măsurile de securitate privitoare la controlul bagajelor, intensificarea patrulelor din trenurile companiei feroviere Thalys, dar şi din gări, scrie Mediafax.
După atentatele teroriste din luna ianuarie a acestui an în zona Parisului, 7.000 de militari au fost mobilizaţi pentru supravegherea unor locuri “sensibile” din Franţa în cadrul operaţiunii “Sentinelle” (“Santinela), însă rămâne problema imposibilităţii de identificare a pasagerilor din trenuri.
Premierul francez, Manuel Valls, a sugerat că SNCF ar trebui să “lanseze un număr naţional pentru semnalarea situaţiilor anormale”. Guillaume Pepy, preşedintele companiei publice de transport feroviar din Franţa – SNCF -, a precizat, pentru publicaţia franceză Journal du Dimanche, că există deja un număr pentru astfel de situaţii folosit doar de angajaţi (3117) şi “va fi operational de la 1 septembrie” şi pentru civili. El a amintit că 3.000 de agenţi “înarmaţi şi echipaţi, care colaborează direct cu poliţia feroviară pe întreg cuprinsul teritoriului” patrulează deja în gări şi în trenuri.
“Sunt de părere că propunerea de a implementa sistemul (de securitate – n.r.) din aeroporturi în gări nu este decât una realistă în ziua de azi”, având în vedere numărul foarte mare de pasageri din gări, de 20 de ori mai mare decât cel din aeroporturi, a adăugat preşedintele SNCF. Reţeaua feroviară franceză este constituită din 3.000 de gări şi din cinci milioane de francezi care iau zilnic curse asigurate de cele 15.000 de trenuri.
În Franţa, doar câteva gări sunt cercetate de jandarmii şi militarii. Este şi cazul Marii Britanii, unde membrii Poliţiei de Transport Britanice (BTP) sunt prezenţi în gările mai mari, adeseori înarmaţi. Situaţia este întâlnită şi în Elveţia şi în Germania, state în care, în anul 2000, poliţia federală a încheiat cu reţeaua de transport feroviar public din Germania (Deutsche Bahn) un acord privind schimbul de informaţii despre pasageri şi înregistrări video în scopul prevenirii unor acţiuni teroriste.
În schimb, în anumite gări importante din Italia, începând cu 1 mai, pasagerii sunt supuşi unor controale de securitate înainte de îmbarcare. Doar în Spania, după atentatele teroriste din 11 martie 2004 din Madrid, soldate cu 191 de morţi şi aproximativ 1.900 de răniţi, există controale ale pasagerilor în trenuri pentru curse de lungă durată, potrivit instituţiei publice spaniole responsabilă de gestionarea reţelei feroviare şi de asigurarea securităţii din gări.