Agresivitatea simbolica si ostilitatea locului de munca
Nu toate obiectivele de paza se constituie in locuri excelente de munca. Pornind de la conditiile grele de munca pe care le poate presupune un santier in constructii, la gradul de risc ce il prezinta importanta obiectivului, pana la monotonia muncii, restrictiile de a depasi perimetrul pazit,defasurarea muncii in aer liber, eventual si cu echipament neadecvat sau riscul atacului fizic.
In astfel de obiective, agentii de securitate nu pot lucra intotdeauna la capacitate maxima, nu pot fi productivi tocmai din cauza conditiilor de munca. Pe langa toate acestea, un loc de munca ostil poate fi caracterizat si prin suprimarea abilitatii naturale a oamenilor de a se exprima, opusul unui mediu de lucru care promoveaza creativitatea si vitalitatea. In cazul in care obiectivul nu este izolat si munca se desfasoara la sediul clientului sau impreuna cu alti muncitori, exista situatii cand se raporteaza ostilitati fata de serviciul de paza, ostilitati ce se fac remarcate prin: abuzuri verbale impotriva agentului de securitate, indiferent de motiv, demonstratii de putere si provocari pe marginea unor amenintari imaginare la adresa autoritatii, incercarea limitarii capacitatii agentului de paza de a fi creativ si de a-si face treaba in cel mai adecvat mod, impunerea unor reguli ineficiente sau absurde, etc.
Agresivitatea bazata pe ostilitate nu cuprinde numai acte de agresiune fizica, ci si acte de agresiune psihologica, atingeri ale sentimentului de mandrie, ale autoaprecierii sau ale demnitatii. Acest aspect psihologic al ostilitatii mai este cunoscut si prin sintagma ‘agresivitate simbolica’, si cuprinde comportamente ca barfitul, calomnia, insulta, distrugerea unor bunuri cu o mare insemnatate emotional pentru celalalt, nu neaparat cu valoare materiala, manifestarea respingerii sociale.
Starea sanatatii celor care sunt agresati cunoaste o inrautatire, zilele de concediu se inmultesc (angajatii incearca pe cat posibil sa ii evite pe agresori), fluctuatia personalului ia amploare si odata cu ea se maresc costurile recrutarii, angajarii si pregatirii angajatilor noi, iar daca agresivitatea este tolerata in organizatie, devenind permanenta, angajarea de personal nou poate deveni dificila din cauza reputatiei patate ce afecteaza organizatia.