Securitatea datelor personale, pretul produselor gratis
Aplicaţiile gratuite pentru Facebook, telefoane şi tablete nu au costuri financiare implicite pentru utilizator, dar sunt “plătite” cu date personale sensibile, de la înclinaţii politice şi religioase la preferinţe sexuale, date folosite uneori în mod inadecvat, potrivit unei analize WSJ.
Majoritatea aplicaţiilor gratuite solicită şi obţin accesul la date sensibile cu caracter personal ale utilizatorului şi ale prietenilor săi, chiar dacă aceştia nu şi-au dat acordul pentru colectarea informaţiilor.
Astfel, datele personale îşi pot face apariţia în locuri neaşteptate şi în baze de date care nu au nicio legătură cu Facebook sau chiar cu dezvoltatorii aplicaţiilor care le-au colectat. De cele mai multe ori, aceste informaţii sunt folosite pentru a bombarda utilizatorul de internet cu spoturi publicitare atent selectate şi personalizate în funcţie de preferinţele sale, transmite Mediafax.
Aplicaţiile de pe telefoane “deştepte”, tablete PC şi platforme de socializare precum Facebook au ajuns să înlocuiască în bună măsură software-ul tradiţional, cumpărat contra unei sume de bani, fiind “plătite” cu informaţii personale, ajunse una dintre cele mai de preţ mărfuri din economia globală.
Industria publicităţii pe internet, care generează afaceri de 28 miliarde de dolari pe an, se bazează în mare măsură pe “comportamentul online” al utilizatorilor, care permite crearea de spoturi publicitare puternic personalizate, livrate “la ţintă”.
Compania de cercetare de piaţă Rubinson Partners estimează că “economia aplicaţiilor” de pe Facebook şi smartphone-uri generează anual venituri de 20 miliarde de dolari.
În urma examinării a 100 dintre cele mai populare aplicaţii pentru Facebook, Wall Street Journal a constatat că multe dintre acestea accesează informaţii precum adresele de email, locaţia curentă şi preferinţele sexuale nu numai ale utilizatorului direct, ci şi ale prietenilor acestuia.