EXCLUSIV Interviu cu Iulian Barbu, Director General Grand Guard Security
Citiţi mai jos un interviu realizat de Securityportal.ro in exlcusivitate cu Iulian Barbu, Director General Grand Guard Security.
-
Cum caracterizaţi piaţa de securitate din România?
Piata serviciilor de securitate din Romania este o piata dinamica pe care evolueaza peste 1500 de firme de profil. Din punctul nostru de vedere exista trei segmente de baza in jurul carora se dezvolta servicii dupa cum urmeaza:
-
Proiectare, instalare si intretinere a echipamentelor tehnice de protectie precum: sisteme de detectie si alarmare impotriva efractiei, incendiului, inundatiei; sisteme de supraveghere video; control acces si pontaj; interfonie si videointerfonie.
-
Servicii de monitorizare si interventie cu patrulare si verificare periodica a anumitor obiective, transport valori si procesare cash.
-
Servicii de paza si protectie a obiectivelor civile si industriale prin efective umane.
Piata serviciilor de securitate este in crestere, am putea spune in ciuda crizei, deoarece aceasta perioada a venit de asemenea, cu o rata de crestere a infractionalitatii, cu o nevoie suplimentara de protectie a bunurilor si o mai buna supraveghere a activitatii zilnice a personalului. Putini sunt cei care isi permit in ziua de astazi sa nu isi supravegheze indeaproape afacerile si de aceea existam noi, firmele de profil, pentru a oferi servicii de consultanta pentru securitate adaptate specificului fiecarui potential partener in parte. In aceste momente sunt bine pozitionati acei jucatori care au un staff managerial cu experienta indelungata, flexibil si care da dovada de inteligenta financiara.
-
Cum credeti ca va evolua piata pe termen mediu?
Contextul economic instabil atat pe plan intern, cat si european influenteaza pietele in majoritatea domeniilor, dar consideram ca urmatoarea perioada pentru noi va fi o perioada cu cresteri in ceea ce priveste serviciile de instalare a echipamentelor tehnice de protectie.
Serviciile de paza umana sunt cele care au avut si vor avea in continuare de suferit deoarece, multi dintre cei care au achizitionat astfel de servicii incep a renunta sau a injumatati programele de lucru sau numarul de posturi, cu scopul de a reduce din cheltuieli. Din pacate aceste lucruri se fac in detrimentul calitatii si operativitatii necesare acestor tipuri de servicii.
Opinia noastra este ca, treptat, paza umana va fi inlocuita de tehnologie, motiv pentru care noi am dezvoltat si dezvoltam asiduu departamentul tehnic, venind in sprijinul celor interesati cu solutii tehnice profesionale de securitate.
-
Care sunt principalele neajunsuri ale mediului de securitate din Romania (companii, legislatie, institutii relevante ale statului, scandaluri, management etc) si care credeti ca ar fi cateva solutii posibile?
Ar fi multe de spus si daca vorbim despre sistemul legislativ se constata un model greoi de concepere si aplicare a legilor si in acest domeniu. De asemenea se constata o concurenta acerba intre firmele de profil in ceea ce priveste preturile cu care doresc sa isi vanda serviciile catre clienti, acest lucru facandu-se in detrimentul calitatii serviciilor ulterior prestate sau a tehnologiilor implementate.
Exista putine informatii pe piata referitoare la consultanta pentru probleme de securitate de care ar trebui sa beneficieze orice potential partener/client. In marea lor majoritatea acestia aleg dintre sutele de oferte, oferta cu cel mai bun pret fara a lua in calcul un raport pret-calitate si fara a beneficia de consultanta specialistilor in domeniu. Deci da, ar trebui imbunatatit canalul de comunicare intre firmele de profil si clienti prin cererea permanenta a unui feed-back cu privire la ofertele facute sau serviciile prestate si prin dezvoltare serioasa a departamentelor comerciale al caror scop principal ar trebui sa constea in <educarea> pietei si permanenta relationare cu aceasta.
Referitor la ideea conform careia toate firmele de securitate angajeaza agenti de paza din acelasi <bazin> am avut placerea sa constat ca intotdeauna managementul face diferenta. In concluzie, depinde de noi ca acesti oameni sa fie instruiti si pregatiti conform normelor legislative si cerintelor pietei si da, exista oameni seriosi, care motivati corespunzator, isi fac meseria cu dedicatie si constiinciozitate.
4. Care considerati ca ar fi principalele elemente ce definesc in prezent societatea romaneasca (violenta in scoli, orientarea spre castiguri usoare, desconsiderarea legii, puterea institutiilor statutului etc.) si au impact semnificativ asupra pietei de securitate?
Din nefericire societatea romaneasca in prezent se confrunta cu o mare instabilitate atat in plan politic cat si financiar. In acest context sunt destul de numeroase infractionalitatile, violentele iar dorinta de castiguri rapide si <usoare> ii determina pe multi la comiterea de fapte cu caracter infractional.
Referitor la violenta in scoli as spune ca aceasta este rezultatul unor fapte si mai grave legate de consumul de droguri, alcool, lipsa de educatie primita atat acasa cat si in scoli. Ar fi ideal ca intre firmele de profil si politie sa existe o colaborare mult mai stransa pentru a putea preveni astfel de fapte. Este mult mai usor sa previi, dacat sa combati iar scopul nostru principal este tocmai acela de preventie a acestor fapte.
5. Cum apreciati mediul concurential si respectarea legalitatii?
Da, aceasta poate fi o problema pentru ca sunt situatii in care concurenta intre firmele de profil este acerba si nu castiga neaparat cel mai bun. Cred ca fiecare dintre noi s-a confruntat cu situatii de concurenta neloiala. Cel mai greu este sa accepti, de exemplu in cadrul anumitor licitatii, ca acestea se finalizeaza in favoarea unor firme care negociaza preturi sub limita <legalitatii> pentru ca ulterior sa modifice conditiile contractuale sau intocmesc caiete de sarcini care nu corespund realitatii. Este mult de lucru pentru imbunatatirea acestui aspect si cred ca institutiile de reglementare si control pot ajuta la insanatosirea mediului concurential.
6. Care credeti ca ar trebui sa fie rolul Politiei Romane in ecuatia securitatii? Dar al organizatiilor de breasla sau al companiilor de asigurari?
In momentul de fata consider ca exista o colaborare buna intre societatile de profil si Politia Romana. Rolul Politiei Romane este de a controla si verifica ca activitatea acestora sa respecte normele si prevederile legale dar din pacate se remarca resursele materiale limitate de care se dispune.
Cu siguranta in ceea de priveste promovarea serviciilor de securitate de catre companiile de asigurari este loc de mai bine. Sunt destul de slabe rezultatele obtinute din colaborarea cu astfel de companii.
7. Cum apreciaţi nivelul culturii de securitate la nivelul companiilor din piaţă, atât al celor din domeniul securităţii, cât şi al celor ce beneficiaza de astfel de servicii?
Daca ar fi sa acordam note si sa facem o medie cred ca de-abia s-ar putea acorda nota de trecere. Desigur ca exista companii si companii si nu este un lucru pe care sa-l putem generaliza usor. Depinde de noi ca acest nivel sa creasca in mod constant atat la nivel organizational intern cat si in ceea ce priveste educarea potentialilor parteneri.
8. Cat de importantă este componenta de securitate în compania dvs (sau în grupul de companii din care face parte)?
Componenta de securitate intra intre prioritatile noastre si o consideram deosebit de importanta. Am luat toate masurile necesare pentru a ne asigura ca institutia in care ne desfasuram activitatea este securizata din punctul de vedere tehnic prin sistem de supraveghere video si sistem de alarmare contra efractiei. De asemenea avem instituite politici de securitate in ceea ce priveste relatiile cu tertii, vizitatorii etc.
9. Conduceţi o companie de succes pe piaţa din România. Care a fost reţeta succesului? Care au fost cele mai importante momente din istoria companiei ce au marcat evoluţia acesteia, cu bune şi cu rele?
Perseverenta, consecventa, si seriozitatea reprezinta ingredientele oricarei afaceri de succes. Si in cazul nostru utilizam aceste ingrediente atat fata de angajatii nostri cat si fata de partenerii actuali. Viziunea noastra este de a deveni compania de securitate cel mai bine pozitionata din punct de vedere al raportului serviciilor calitate-pret printr-o strategie complexa si flexibilitate cu scopul de a dezvolta si mentine relatii de parteneriat de lunga durata. De asemenea, misiunea noastra este de a proteja integritatea valorilor si bunurilor partenerilor nostri prin solutii optime de securitate tehnice si umana si de a oferi locuri de munca stabile angajatilor nostri cu posibilitati de dezvoltare a unor cariere de succes. Consideram foarte important inceputul. Nu ne-am propus sa ne imbogatim rapid din aceasta afacere si investim permanent in dezvoltarea ei. Investitiile sunt in primul rand in imagine (marketing), dotari ale agentilor de securitate, urmate de investitii de dezvoltare personala a angajatilor nostri (obtinere de acreditari suplimentare) si de investitii in logistica.
10. Care sunt planurile de viitor ale companiei dvs?
In viitorul apropiat va trebui sa ne schimbam locatia in care ne desfasuram activitatea deoarece aceasta nu mai corespunde din punct de vedere logistic. Dorim sa dezvoltam departamentul tehnic si comercial si sa lansam noul site, axat mai mult pe descrierea echipamentelor tehnice pe care le instalam cu detalii referitoare la lucrarile efectuate deja si informatii utile pentru vizitatori cu scopul de a dezvolta ceea ce multi deja numesc <cultura securitatii>. Mai avem si alte planuri dar preferam sa le tinem inca <secrete>. In afacerile clasice, spre deosebire de afacerile tip franciza, reteta succesului este tinuta bine in seif!